TY - JOUR JF - Research-Institute-for-Education JO - JOEC VL - 12 IS - 4 PY - 2013 Y1 - 2013/2/01 TI - Effectiveness of Fernald and Computer-based Methods in Reduction of Spelling Problems of Elementary Students TT - مقایسه اثربخشی دو روش آموزش چندحسی فرنالد و آموزش مبتنی بر رایانه بر کاهش مشکلات املای دانش‌آموزان پایه‌های سوم و چهارم دبستانهای شهرستان سقز N2 - هدف: هدف پژوهش حاضر، مقایسه اثربخشی دو روش آموزش چندحسی فرنالد و آموزش مبتنی بر رایانه بر کاهش مشکلات املای دانش‌آموزان پایه‌های سوم و چهارم دبستان است. روش: این پژوهش از نوع کاربردی و شیوه انجام آن نیمه‌تجربی است. جامعه آماری آن شامل 30 دانش‌آموز دختر و پسر دارای اختلالهای یادگیری ویژه هستند. سپس این دانش‌آموزان به تصادف در سه گروه ده نفری جایگزین شدند. نمونه‌گیری به روش تصادفی ساده انجام گرفت و از ابزارهای اندازه‌گیری شامل آزمون هوش وکسلر مقیاس کودکان (WISC_R) و آزمون پیشرفت تحصیلی املا استفاده شد. داده‌ها با استفاده از تحلیل واریانس یک‌طرفه و آزمون تعقیبی شفه تحلیل شد. یافته‌ها: نتایج این پژوهش نشان داد که آموزش چندحسی و آموزش براساس رایانه هر دو در سطح (05/0 › P) در کاهش مشکلات املای دانش‌آموزان دبستانی دارای اختلالهای یادگیری ویژه مؤثر بوده‌اند.‌نتیجه‌گیری: هر دو شیوه آموزشی در رفع مشکلات املای دانش‌آموزان دبستانی کاملاً اثربخش و سودمند هستند. SP - 5 EP - 20 AU - Moloodi, Abed AU - Karimi, Behrooz AU - Khoram abadi, Yadollah AD - KW - Spelling learning disorders KW - multi-sensory instr UR - http://joec.ir/article-1-169-fa.html ER -