AU - Zare, Hossein AU - Shaghaghi, Farhad AU - Bazyari Meymand, Mahtab TI - Comparitive Study of Working Memory and Fluid Intelligence in three Subgroups of Children with ADHD PT - JOURNAL ARTICLE TA - Research-Institute-for-Education JN - Research-Institute-for-Education VO - 12 VI - 3 IP - 3 4099 - http://joec.ir/article-1-163-fa.html 4100 - http://joec.ir/article-1-163-fa.pdf SO - Research-Institute-for-Education 3 AB  - هدف: هدف از تحقیق حاضر، بررسی مقایسه­ای بین سه گروه از کودکان بیش فعال در دو متغیر حافظه فعال و هوش سیّال است. روش: با استفاده از روش نمونه­گیری تصادفی خوشه­ای 40 کودک بیش­فعال، با استفاده از پرسشنامۀ علائم مرضی کودکان، آزمون حافظۀ فعال (مبتنی بر خرده­آزمون هوش وکسلر کودکان) و آزمون هوش کتل (برای سنجش هوش سیّال) مورد مطالعه قرار گرفتند.یافته­ها: نتایج حاصل از تحلیل واریانس یک­راهه، آزمون تعقیبی توکی و آزمون کروسکال- والس نشان می دهد که بین حافظۀ فعال و هوش سیال، ارتباط مثبتی وجود دارد، همچنین بین سه گروه کودکان بیش­فعال در متغیر حافظۀ فعال و هوش سیّال تفاوت وجود دارد.نتیجه­گیری: تأیید فرضیه‌های پژوهشی بیانگر ارتباط بین حافظۀ فعال و هوش سیّال و بیش­فعالی است. CP - IRAN IN - LG - eng PB - Research-Institute-for-Education PG - 15 PT - Research YR - 2012