RT - Journal Article T1 - The Prevalence of Behavioral Disorders in Preschool Children of Razan JF - Research-Institute-for-Education YR - 2012 JO - Research-Institute-for-Education VO - 12 IS - 2 UR - http://joec.ir/article-1-150-fa.html SP - 37 EP - 54 K1 - prevalence K1 - behavioral disorders K1 - preschool children K1 - Razan city AB - هدف: پژوهش حاضر، با هدف بررسی میزان شیوع اختلالهای رفتاری درکودکان پیش­دبستانی شهرستان رزن انجام شده است. روش: روش پژوهش توصیفی- همه­گیرشناسی بود. 327 کودک پیش­دبستانی (144 دختر و 183پسر) از مدارس ابتدایی دولتی و غیرانتفاعی شهرستان رزن با روش نمونه­گیری خوشه­ای-تصادفی انتخاب شدند. اطلاعات با نظام سنجش مبتنی بر تجربه آخنباخ (1997،1991؛ کیامنش و محمداسماعیل،1387) و پرسشنامه پژوهشگر ساخته از مربیان و والدین، گردآوری شد. داده­ها با روشهای آمار توصیفی، آزمون مجذور کای و همبستگی پیرسون تحلیل شدند. یافته­‌ها: نتایج نشان داد که 8/9 درصد از کودکان پیش­دبستانی شهرستان رزن مبتلا به اختلالهای رفتاری هستند و میزان شیوع اختلالهای رفتاری "اضطرابی"، "جسمی"، "گوشه­گیری"، "توجه"، "درون نمود" و "برون­نمود" در پسران پیش­دبستانی، بیشتر از دختران است؛ همچنین میزان شیوع اختلالهای رفتاری در مناطق روستایی، بالاتر از مناطق شهری است. نتیجه‌­گیری: درصد نسبتاً بالای شیوع اختلالهای رفتاری در کودکان پیش­دبستانی بر ضرورت طراحی و اجرای برنامه های آموزشی برای والدین و معلمان و همچنین ارائه خدمات روان شناختی و مشاوره تاکید دارد. LA eng UL http://joec.ir/article-1-150-fa.html M3 ER -