TY - JOUR JF - Research-Institute-for-Education JO - JOEC VL - 12 IS - 2 PY - 2012 Y1 - 2012/9/01 TI - To Determine the Reliability and Validity of the Persian Translation of the Manual Ability Classification System for Children with Cerebral Palsy TT - تعیین روایی و پایایی نسخه فارسی سیستم طبقه‌بندی توانایی دستی برای کودکان فلج مغزی N2 - هدف: تعیین روایی و پایایی نسخه فارسی سیستم طبقه­بندی توانایی دستی (MACS) برای کودکان و نوجوانان فلج مغزی است. روش: جهت تعیین روایی و پایایی نسخه فارسی MACS، بعد از انجام مراحل ترجمه و ترجمه معکوس، روایی محتوا و پایایی تکرار آزمون و پایایی بین ارزیابان در میان والدین و کاردرمانگران، با استفاده از ضریب همبستگی درون­خوشه‌ای (ICC) و ضریب کاپای وزنی مورد ارزیابی قرار گرفت. 100 کودک 18-4 سال با میانگین سنی 15/85 بر حسب ماه؛ 37 دختر و 63 پسر با انواع مختلف فلج مغزی، مورد بررسی قرار گرفتند. یافته‌ها: پایایی بین ارزیابان مناسب بود؛ ضریب همبستگی درون­خوشه­ای (ICC) بین والدین و کاردرمانگران در نوبت اول (96/0) و در نوبت دوم (95/0)و بالای 9/0 به­دست آمد و ضریب کاپای وزنی نیز بالای 75/0 بود که هر دو نشان­دهنده میزان توافق عالی است. برای پایایی تکرار آزمون ICC در مورد والدین (97/0) و هم درمانگران (98/0) بالای 9/0 به دست آمد و همچنین ضریب کاپای وزنی نیز بالای 75/0 بود که هر دو بیان­کننده میزان همبستگی بالا بوده‌اند. میزان توافق کلی بین دو سیستم طبقه‌بندی توانایی دستی (MACS) و سیستم طبقه­‌بندی عملکرد حرکتی درشت (GMFCS) به دست آمد. نتیجه‌گیری: نسخه فارسی سیستم طبقه‌بندی توانایی دستی، از روایی و پایایی کافی برخوردار است و می‌توان از آن به­مثابه ابزاری مفید و کاربردی در ارزیابی میزان توانایی دستی کودکان فلج مغزی استفاده کرد. SP - 17 EP - 26 AU - Riyahi, Azadeh AU - Rassafiani, Mahdi AU - AkbarFahimi, Nazila AU - Karimloo, Masoud AD - University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences KW - Cerebral palsy KW - Manual Ability Classification System UR - http://joec.ir/article-1-148-fa.html ER -