TY - JOUR JF - Research-Institute-for-Education JO - JOEC VL - 12 IS - 1 PY - 2012 Y1 - 2012/6/01 TI - A Comparison of Reading Comprehension Level between Integrated Students with Hearing Impairment and Hearing Students TT - مقایسه سطوح درک خواندن دانش‌آموزان کم شنوای تلفیقی با دانش‌آموزان شنوا N2 - هدف: پژوهش حاضر به منظور مقایسه سطوح درک خواندن دانش‌آموزان کم‌شنوای تلفیقی با دانش‌آموزان شنوا در مدارس عادی انجام پذیرفت روش: مطالعه از نوع کاربردی و روش آن علَی-مقایسه‌ای بود، نمونه 14 دانش‌آموز شنوا و 14 دانش‌آموز کم‌شنوا تحت عنوان کم‌شنوای تلفیقی از مدارس عادی شهرستانهای شهر ری و شهریار در پایه چهارم ابتدایی بودند و از دفترچه استاندارد شده مطالعه بین‌المللی پیشرفت سواد خواندن (2006) به عنوان ابزار آزمون استفاده شد و عملکرد دانش‌آموزان کم‌شنوای تلفیقی و شنوا در سطوح درک خواندن (1-تمرکز و بازیابی صریح اطلاعات 2 -استنباط مستقیم 3- تفسیر و تلفیق ایدهها و اطلاعات 4-بررسی و ارزیابی محتوا) مورد مقایسه قرار گرفت. یافته‌ها: در تحلیل یافته‌ها بین دانش‌آموزان کم‌شنوای تلفیقی و شنوا در اولین سطح (تمرکز و بازیابی صریح اطلاعات) با P=0/860، اختلاف معناداری مشاهده نشد ولی در سطح 2 (استنباط مستقیم) با P=0/002، سطح 3 (تفسیر و تلفیق ایده‌ها و اطلاعات) با P=0/001 و سطح 4 (بررسی و ارزیابی محتوا) با P=0/016 ،دانش‌آموزان کم شنوای تلفیقی در مقایسه با همتایان شنوا به نحو معناداری ضعیف‌تر عمل نمودند. نتیجه‌گیری: علی‌رغم آسیب شنوایی دانش‌آموزان کم‌شنوای تلفیقی در اولین سطح درک خواندن ( تمرکز و بازیابی صریح اطلاعات)با همتایان شنوا تفاوت معناداری ندارند ولی در سطوح عمیق درک خواندن به‌ طرز معنادار ضعیف‌تر عمل می‌کنند. SP - 47 EP - 57 AU - Kakojoybari, Aliasghar AU - Sharifi, Azam AD - KW - Reading comprehension KW - student KW - normal hearing KW - hearing impaired KW - integrated UR - http://joec.ir/article-1-144-fa.html ER -