@ARTICLE{Nachvak, author = {Nachvak, Seyyed Mostafa and Seyyed Mostafa Nachvak , Ph.D1., Sheida Ahani Kamangar, Sheida and }, title = {Lead, a Silent Factor in Learning and Behavioral Disabilities}, volume = {12}, number = {1}, abstract ={هدف: سرب، فلزی پرمصرف و سمی عصبی با آثاری پایدار است. آلودگی با سرب یکی از مشکلات عمده بهداشتی در شهرهای بزرگ و صنعتی به‌ویژه در کشورهای در حال توسعه است. جذب و ماندگاری سرب در بدن کودکان، بیشر از بزرگسالان است و به همین علت نیز آسیب در اثر آلودگی با سرب در کودکان بیشتر از بزرگسالان است. بررسی آثار سرب در بروز ناهنجاریهای رفتاری و اختلالات یادگیری موضوعی است که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته است. روش: بیان تعدادی از ویژگیهای سرب و راههای آلودگی با سرب و همچنین بیان سازوکارهای آسیب‌زایی سرب در سیستم عصبی مرکزی و توضیح برخی از راهکار‌های پیشگیری از آلودگی با سرب، مواردی هستند که در این مقاله به آنها پرداخته شده است نتیجه‌گیری :آلودگی با مقادیر بسیار کم سرب می‌تواند آسیبهای جبران‌ناپذیری را در مغز کودکان به‌وجود آورد. بروز ناهنجاریهای رفتاری و اختلالات یادگیری از عوارض شایع آلودگی با سرب درکودکان هستند. مسمومیت با سرب مسمومیتی قابل پیشگیری است و راه اصلی نیز عبارت است از پیشگیری از مواجهه با سرب. }, URL = {http://joec.ir/article-1-143-fa.html}, eprint = {http://joec.ir/article-1-143-fa.pdf}, journal = {Journal of Exceptional Children}, doi = {}, year = {2012} }