TY - JOUR T1 - Development of the Psycho-educational Program of “Living Adjusted with Autism” and Its Effectiveness on Limiting the Autistic Symptoms in Children and their Mothers’ Life Quality TT - تدوین برنامۀ آموزشی - روان شناختی JF - Research-Institute-for-Education JO - Research-Institute-for-Education VL - 13 IS - 2 UR - http://joec.ir/article-1-135-fa.html Y1 - 2013 SP - 21 EP - 30 KW - Intervention KW - Living Adjusted with Autism KW - Quality of Life N2 - هدف: هدف از انجام پژوهش، تهیه یک برنامۀ آموزشی- روان شناختی "زندگی سازگار با اتیسم" برای والدین و بررسی اثربخشی آن بر کاهش علائم اتیسم در کودکان مبتلا به این اختلال و بهبود کیفیت زندگی مادران آنها بود. روش: در این پژوهش، 50 نفر از مادران کودکان مبتلا به اتیسم (24 نفر در گروه مداخله و 26 نفر در گروه گواه) مورد مطالعه قرار گرفتند. گروه مداخله در ده جلسۀ آموزشی گروهی دو ساعته شرکت کردند و گروه گواه هیچ مداخله­ای دریافت نکردند. اثربخشی این مداخله در دو زمان پیش­آزمون و پس­آزمون توسط مقیاس کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی و چک لیست ارزیابی درمان اتیسم آزمون شد. یافته‌­ها: این مداخله بطور معنی‌داری علائم اتیسم کودکان (بجز بهداشت جسمی و رفتاری) و نمرۀ کل آزمون کیفیت زندگی مادران را بهبود بخشید. نتیجه‌گیری: برنامۀ "زندگی سازگار با اتیسم " با افزایش آگاهی و سازگاری و ارائۀ راهکارهای انطباق بیشتر مادران با مشکلات رایج کودکان مبتلا به اتیسم، به کاهش مشکلات مادران، بهبود کیفیت زندگی و برخی نشانه­های اتیسم منجر می­شود. M3 ER -