TY - JOUR T1 - The Relationship between Academic Achievement and Nutritional Status in Mentally Retarded Students of Tehran TT - ارتباط وضعیت تحصیلی با وضعیت تغذیه‌ای دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی شهر تهران JF - Research-Institute-for-Education JO - Research-Institute-for-Education VL - 1 IS - 1 UR - http://joec.ir/article-1-510-fa.html Y1 - 2001 SP - 6 EP - 16 KW - malnutrition KW - mental retardation KW - academic achievement KW - anthropometry N2 - هدف از انجام این تحقیق تعیین سوء‌تغذیه در دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی شهر تهران و همچنین بررسی ارتباط بین وضعیت تحصیلی با وضعیت تغذیه‌ای این دسته از دانش‌آموزان بوده است. به همین منظور 10% از جمیعت دانش‌آموزی تعدادی از مراکز آموزش استثنایی ویژه کودکان کم‌توان ذهنی که از نظر جغرافیایی در نقاط مختلف شهر تهران قرار داشته‌اند، به عنوان نمونه مطالعاتی انتخاب شدند. مقادیر مربوط به انسان‌سنجی جسمانی (تن‌سنجی) دانش‌آموزان براساس روش استاندارد در مدارس تعیین شد، آنگاه با استفاده از نرم‌افزار EPI و به منظور مشخص شدن وضعیت سوء‌تغذیه، داده‌ها مورد پردازش قرار گرفت. در این پژوهش از معدل ثلث اول به عنوان شاخص تعیین وضعیت تحصیلی استفاده شده است. نتایج این بررسی نشان داد که 3/43% از دانش‌آموزان دچار سوء‌تغذیه زمان گذشته و 3/30% دچار سوء‌تغذیه زمان حال بودند. 8/18% از دانش‌آموزان نیز به نوعی چاق و یا دچار اضافه وزن بودند. از نظر آماری اختلاف میانگین معدل ثلث اول دانش‌آموزانی که مبتلا به سوء‌تغذیه زمان گذشته بودند، با آنهایی که از این نظر سالم بودند، معنی‌دار بود (01/0 P<). در پایان با توجه به معیار جهانی که توسط سازمان جهانی بهداشت ارائه شده می‌توان ابتلا به سوء‌تغذیه را بعنوان یکی از مشکلات مهم بهداشتی دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی شهر تهران معرفی نمود. M3 ER -