AU - Beshavard, Simin AU - Shokouhiyekta, Mohsen AU - Hejazi, Elahe AU - Behpajooh, Ahmad TI - The Effect of Instructing Cognitive - Meta cognitive Strategies (Self- Instruction) on Math Problem - Solving Performance of the Mentally Retarded Students PT - JOURNAL ARTICLE TA - Research-Institute-for-Education JN - Research-Institute-for-Education VO - 1 VI - 2 IP - 2 4099 - http://joec.ir/article-1-508-fa.html 4100 - http://joec.ir/article-1-508-fa.pdf SO - Research-Institute-for-Education 2 AB  - پژوهش حاضر تأثیر آموزش راهبردهای شناختی-فراشناختی را بر عملکرد حل مسأله ریاضی دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی آموزش‌پذیر شهر شیراز مورد مطالعه قرار داده است. نمونه مورد مطالعه، شامل 40 نفر دانش‌آموز پسر و دختر کم‌توان ذهنی پایه اول دوره مهارت‌آموزی (طرح جامع) بود که در قالب کلاس‌های طبیعی و دست‌نخورده به عنوان گروه آزمایشی و گواه انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری داده‌ها، آزمون محقق ساخته حل مسأله ریاضی بود که با استفاده از آن، عملکرد هر دو گروه در پیش‌آزمون و پس آزمون‌ها مورد بررسی قرار گرفت. پس از اجرای پیش آزمون، گروه آزمایشی به مدت 21 ساعت آموزش راهبرد، هر دو گروه در پس آزمون 1 (بلافاصله پس از آموزش) و پس آزمون 2 (دو هفته پس از آموزش) شرکت داده شدند. نتایج به دست آمده حاکی از آن است که آموزش راهبرد شناختی- فراشناختی موجب بهبود عملکرد حال مسئله در آزمودنی‌های گروه آزمایش و تداوم آن به مدت دو هفته شده است. همچنین، در این پژوهش بین عملکرد پسران و دختران در حل مسأله تفاوتی مشاهده نگردیده است. واژه‌های کلیدی: راهبردهای شناختی-فراشناختی، خودآموزی، حل مسأله. CP - IRAN IN - LG - eng PB - Research-Institute-for-Education PG - 171 PT - Applicable YR - 2002