RT - Journal Article T1 - Adaptation and Standardization of the Test of TOLD-P: 3 for Farsi - Speaking Children of Tehran JF - Research-Institute-for-Education YR - 2002 JO - Research-Institute-for-Education VO - 1 IS - 2 UR - http://joec.ir/article-1-505-fa.html SP - 119 EP - 134 K1 - Standardization K1 - receptive language K1 - expressive language K1 - Validity K1 - reliability AB - پژوهش حاضر با هدف انطباق، اعتباریابی، رواسازی و هنجاریابی آزمون رشد زبان، روی نمونه‌ای با حجم 1235 نفر (626 پسر و 609 دختر) از کودکان 0-4 (4 سال تمام) تا 11-8 (8 سال و 11 ماه) شهر تهران که با روش نمونه‌برداری چند مرحله‌ای انتخاب شدند، اجرا گردید. آزمون TOLD-P:3 مشتمل بر 9 خرده آزمون (6 خرده آزمون اصلی و 3 خرده آزمون تکمیلی) است. علاوه بر این، از ترکیب نمرات خرده آزمون‌های اصلی، 6 نمره مرکب نیز به دست می‌آید. برای انطباق و هنجاریابی این آزمون ابتدا دستورالعمل اجرایی و گویه‌های آزمون به زبان فارسی ترجمه شد. آنگاه با توجه به ویژگی‌های نحوی، معنی شناختی و واج‌شناختی زبان فارسی و با مدنظر قرار دادن مبانی نظری آزمون، بسیاری از گویه‌ها مجدداً طراحی گردید. با اجرای مراحل پیش تجربی و تجزیه و تحلیل داده‌ها بر پایه مدل کلاسیک اعتبار، فرم نهایی آزمون شکل گرفت. ضریب همسانی درونی خرده آزمون‌ها با استفاده از فرمول آلفای کرونباخ و ثبات زمانی خرده آزمون‌ها و ترکیب‌ها با استفاده از روش آزمون-بازآزمون به دست آمد. ضرایب‌ آلفا برای ترکیب‌ها (نمرات مرکب) با استفاده از فرمول گیلفورد که برای برآورد آلفای نمرات مرکب طراحی شده است، به دست آمد. روایی محتوایی، ملاکی و سازه خرده آزمون‌ها و ترکیب‌ها با استفاده از روش‌های مناسب مورد بررسی قرار گرفت. نتایج به دست آمده در زمینه اعتبار و روایی آزمون، اطمینان کافی برای استفاده از این ابزار را برای ارزیابی مهارت‌های زبانی کودکان فارسی زبان تهران به دست می‌دهد. ادامه این پژوهش در این شماره ارائه می‌گردد. LA eng UL http://joec.ir/article-1-505-fa.html M3 ER -