AU - Khoynejad, Gholamreza AU - Rajayi, Alireza TI - A Study on the Effect of Instruction on Obtaining Conservation in Educable Mentally Retarded Children: Zone of Proximal Development PT - JOURNAL ARTICLE TA - Research-Institute-for-Education JN - Research-Institute-for-Education VO - 2 VI - 1 IP - 1 4099 - http://joec.ir/article-1-499-fa.html 4100 - http://joec.ir/article-1-499-fa.pdf SO - Research-Institute-for-Education 1 AB  - مطالعه حاضر، تأثیر آموزش بر نگهداری ذهنی در کودکان کم‌توان ذهنی آموزش پذیر را بررسی نموده است. این موضوع با مفهوم حوزه تقریبی رشد که توسط روان‌شناسان مشهور روسی ویگوتسکی مطرح گردید، مرتبط است. در این پژوهش ضمن بحث در مورد مفاهیم اساسی در نظریه ویگوتسکی و تحقیقات موجود درباره حوزه تقریبی رشد، فرضیه‌های مربوط به تأثیر آموزش بر نگهداری ذهنی حجم مایعات و وزن در کودکان کم‌توان ذهنی آموزش‌پذیر، مورد آزمون قرار گرفتند. آزمودنی‌ها در این پژوهش مشتمل بر 30 دانش‌آموز کم‌توان ذهنی بودند که به صورت تصادفی به دو گروه 15 نفری آزمایش و کنترل تقسیم شدند. پس از انجام پیش‌آزمون در هر دو گروه، گروه آزمایش تحت آموزش 10 روزه در مورد نگهداری ذهنی مایعات و وزن قرار گرفت و سپس گروهها در پس آزمون مقایسه شدند. نتایج حاکی از تأثیر معنی‌دار آموزش بر نگهداری ذهنی حجم مایعات و وزن در کودکان کم‌توان ذهنی آموزش پذیر بود. CP - IRAN IN - Azad University LG - eng PB - Research-Institute-for-Education PG - 39 PT - Research YR - 2002