@ARTICLE{Nachvak, author = {Nachvak, Seyed Mohsen and Madah, Mohsen and }, title = {A Study on Iron Deficiency Anemia in Mentally Retarded Students in Tehran}, volume = {2}, number = {1}, abstract ={به منظور بررسی کم خونی فقر آهن در دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی شهر تهران، 71 دانش‌آموز در مقطع سنی 18-6 سال از میان 11 مرکز آموزش استثنایی به صورت تصادفی انتخاب شدند. مقدار 8-6 سی‌سی خون وریدی دانش‌آموزان با استفاده از روش‌های بیوشیمیایی و هماتولوژیکی (آزمایش‌های SI، TIBC، TS، Hb، HCT، MCV و Ferritin) مورد بررسی قرار گرفت. از فریتین به عنوان شاخص تعیین کمبود آهن و از TS, TIBC, SI به عنوان شاخص‌های تعیین کننده فزونی آهن استفاده گردید. همچنین با استفاده از شاخص‌های قد برای سن و وزن برای قد، رابطه بین سوءتغذیه و آهن بدن بررسی شد. براساس نتایج به دست آمده، ذخایر آهن بیش از 40% از دانش‌آموزان تهی شده بود. حال آنکه طبق همین نتایج هیچ یک از دانش‌آموزان فزونی آهن نداشتند. علیرغم معنی‌دار نشدن تفاوت، غلظت فریتین سرم دانش‌آموزانی که مبتلا به سوء تغذیه بودند، کمتر از دانش‌آموزان سالم بود. ذخایر آهن در بیش از 65% از دختران بالای 11 سال وضعیت مناسبی نداشت. به همین دلیل برای پیشگیری از بروز کم‌خونی در این دسته از دانش‌آموزان، انجام آزمایش تعیین غلظت فریتین سرم به عنوان یک آزمون غربالگری (سرند) پیشنهاد می‌شود. }, URL = {http://joec.ir/article-1-498-fa.html}, eprint = {http://joec.ir/article-1-498-fa.pdf}, journal = {Journal of Exceptional Children}, doi = {}, year = {2002} }