%0 Journal Article %A Minaei, Asghar %A Visme, Ali Akbar %A Hasanzade, Saeid %T The Effective Factors on the School Achievement of Integrated Hearing Impaired Students %J Journal of Exceptional Children %V 2 %N 2 %U http://joec.ir/article-1-495-fa.html %R %D 2002 %K integrated education, hearing impaired student, School achievement, %X در تحقیق حاضر تلاش به عمل آمد تا به این سؤال پاسخ داده شود که چه عامل یا عواملی بر پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان کم‌شنوای تلفیقی تأثیر می‌گذارد. برای پاسخگویی به این سؤال و سایر سؤال‌های فرعی تحقیق، از بین کلیه دانش‌آموزان کم‌شنوای شهر تهران که در سال تحصیلی 80-79 در مقطع ابتدایی مدارس عادی به تحصیل اشتغال داشتند، با روش نمونه‌گیری تصادفی ساده تعداد 231 دانش‌آموز (98 دختر و 133 پسر) به همراه والدین و معلمانشان انتخاب شدند و مورد مطالعه قرار گرفتند. به منظور جمع‌آوری داده‌ها، از 4 پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان از طریق معدل کل سال تحصیلی اندازه‌گیری گردید. داده‌های گردآمده با استفاده از روش آماری رگرسیون چندمتغیری به شیوه گام به گام مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج به دست آمده نشان داد که از بین 13 متغیری که که وارد معادله رگرسیون شدند، 8 متغیر تأثیر معناداری بر پیشرفت تحصیلی این دسته از دانش‌آموزان دارند و روی هم رفته 70 درصد از واریانس کل متغیر ملاک را تبیین می‌کنند. این 8 متغیر به ترتیب اهمیت عبارتند از: وسایل کمک شنیداری، سابقه تدریس معلم، خدمات توان‌بخشی، میزان افت شنوایی، سن ابتلا به کم‌شنوایی، وضعیت اجتماعی- اقتصادی خانواده، نگرش معلم و رضایت شغلی معلم. %> http://joec.ir/article-1-495-fa.pdf %P 171-190 %& 171 %! %9 Research %L A-10-25-329 %+ Institute for Exceptional Children %G eng %@ 1682-6612 %[ 2002