RT - Journal Article T1 - Prevalence of learning disabilities in Iranian primary students: A meta- analysis JF - Research-Institute-for-Education YR - 2006 JO - Research-Institute-for-Education VO - 5 IS - 4 UR - http://joec.ir/article-1-420-fa.html SP - 417 EP - 436 K1 - meta-analysis K1 - learning disabilities K1 - prevalence AB - هدف از این پژوهش برآورد میزان شیوع ناتوانی‌های یادگیری در دانش‌آموزان ابتدایی کشور بود. با توجه به اینکه چندین پژوهش با حجم نمونه بزرگ در کشور انجام گرفته بود،تحقیق حاضر قصد داشته است تا با استفاده از روش فراتحلیل نرخ شیوع ناتوانی‌های یادگیری را از مطالعات انجام شده برآورد کند. به این منظور با استفاده از بانک اطلاعاتی اسناد و مدارک علمی ایران و نیز فصلنامه‌ها و مجلات علمی- پژوهشی یا ترویجی هفت مطالعه شناسایی گردید که دسترسی به تعدادی از این مطالعات به علت جابجایی در مرکز منتشرکنندۀ پژوهشهای مذکور در زمان انجام مطالعۀ حاضر میسر نشد. چهار مطالعه با حجم نمونه بزرگ بدست آمد که در فراتحلیل حاضر مورد استفاده قرار گرفته‌اند. از طرف دیگر نرخ شیوع با استفاده از اطلاعات بدست آمده از مراکز ناتوانی‌های یادگیری در سطح کشور نیز محاسبه گردید. به طور کلی نرخ شیوع ناتوانی‌های یادگیری با توجه به فراتحلیل حاضر و نیز تحلیل حساسیت عبارت بودند از:‌ شیوع کلی 8/81 درصد در هر دو جنس در چهار مطالعه بدون تحلیل حساسیت، شیوع در خلال تحلیل حساسیت و پس از حذف مطالعۀ کردستان 6/02 درصد، شیوع در پسران 6 درصد و شیوع در دختران 4/56 درصد. برآوردهای نرخ شیوع حاصل از آمار مراکز ناتوانی‌های یادگیری برای شیوع ناتوانی‌های یادگیری در سال‌های 81 – 80 و 82 – 81 که توسط پژوهشگر مطالعۀ حاضر محاسبه و به دست آمده است به ترتیب 3/19 و3/7 درصد بوده است.‌ در تحلیل نهایی با احتساب نرخ شیوع بدست آمده از مراکز ناتوانی‌های یادگیری در فراتحلیل حاضر نرخ شیوع کلی4/58 درصدی برای ناتوانی‌های یادگیری در دانش‌آموزان ابتدایی کشور بدست آمد. از طرف دیگر نتایج فراتحلیل حاضر نشان داد که پسران 1/1 تا 2/2 درصد بیش از دختران به ناتوانی‌های یادگیری مبتلا می‌شوند. با توجه به اینکه نرخ شیوع در استانهای کردستان و اردبیل بر اساس مطالعات انجام شده بالاتر از مطالعات تهران و رشت بوده است، احتمال نقش عامل دوزبانگی در ارزیابی‌های تشخیصی برای وجود ناتوانی‌های یادگیری می‌رود. LA eng UL http://joec.ir/article-1-420-fa.html M3 ER -