AU - Aghaei, Hakime AU - Naderi, Ezatollah AU - Seif Naraghi, Maryam TI - A Comparative Study on Physical Features in Normal, and Microcephal, Macrocephal and Idiopathic Mentally Retarded Children PT - JOURNAL ARTICLE TA - Research-Institute-for-Education JN - Research-Institute-for-Education VO - 6 VI - 1 IP - 1 4099 - http://joec.ir/article-1-418-fa.html 4100 - http://joec.ir/article-1-418-fa.pdf SO - Research-Institute-for-Education 1 AB  - هدف: هدف از این تحقیق شناخت بیشتر ویژگیهای جسمانی کودکان میکروسفال، ماکروسفال و عقب‌مانده‌ذهنی با علل ناشناخته و مقایسه آن با دانش‌آموزان عادی در سنین 6 تا 12سال است. روش: بدین منظور از هر گروه میکروسفال، ماکروسفال، عقب‌مانده‌ذهنی ناشناخته و عادی، 15 نفر از طریق نمونه‌گیری در دسترس از مجتمعهای بهزیستی( شمال، جنوب، شرق و غرب) تهران انتخاب شدند. در سنجش ویژگیهای انسان‌سنجی از ترازو، مترنواری و کولیس استفاده شده است. یافته ها: تحلیل داده ها با استفاده از روش تحلیل واریانس و آزمون شفه نشان داد که تفاوتها در شاخصهای تن‌سنجی در سطح 05/0 معنادار است. نتایج همچنین نشان داد که تفاوتهایی در شاخصهای تن‌سنجی مانند وزن، قد نشسته، دور سر، عرض بینی، طول بینی، طول دست ، مچ پا و طول پا در بین چند گروه از کودکان یاد شده وجود دارد. یعنی وزن کودکان عادی بیشتر از وزن کودکان عقب‌مانده ذهنی میکروسفال، ماکروسفال و علل ناشناخته است. میانگین قد نشسته کودکان عادی کوتاه‌تر از کودکان میکروسفال است. میانگین دور سر کودکان ماکروسفال بیشتر از کودکان عادی، میکروسفال وعلل ناشناخته است. میانگین طول بینی کودکان ماکروسفال بلندتر از کودکان عقب‌مانده با علل ناشناخته است. میانگین عرض بینی کودکان ماکروسفال بزرگ‌تر از عرض بینی کودکان عادی است. میانگین طول دست کودکان میکروسفال و ماکروسفال بزرگ‌تر از کودکان عقب‌مانده با علل ناشناخته و کودکان عادی است، همچنین میانگین مچ پا و طول پای کودکان عادی بزرگ‌تر از کودکان میکروسفال، ماکروسفال و علل ناشناخته است. نتیجه‌گیری: نتایج این پژوهش بر نقش سبب شناسی در بروز ویژگیهای جسمانی و انسان سنجی کودکان عقب مانده ذهنی تأکید می کند. CP - IRAN IN - LG - eng PB - Research-Institute-for-Education PG - 577 PT - Applicable YR - 2006