RT - Journal Article T1 - The Relationship of Cognitive Emotion Regulation Strategies with depression and Anxiety in Students of Special Middle Schools for Talented Students in Shiraz JF - Research-Institute-for-Education YR - 2007 JO - Research-Institute-for-Education VO - 6 IS - 4 UR - http://joec.ir/article-1-393-fa.html SP - 871 EP - 892 K1 - Cognitive emotion regulation Strategies K1 - depression K1 - anxiety K1 - talented students AB - هدف: در مطالعه حاضر هدف، بررسی رابطه راهبردهای شناختی تنظیم هیجان (CERQ) و رابطه آن با افسردگی و اضطراب در دانش‌آموزان مراکز راهنمایی استعدادهای درخشان شیراز بود. روش: برای دستیابی به این هدف همه دانش‌آموزان کلاسهای اول تا سوم مراکز راهنمایی استعدادهای درخشان شهر شیراز ( 500 ) نفر به تکمیل CERQ و شاخصهای افسردگی و اضطراب مقیاس SCL-90-R پرداختند. از ضریب آلفای کرونباخ برای بررسی پایایی، و از روشهای تحلیل عوامل و همبستگی نمره کل با نمرات خرده مقیاسها برای بررسی روایی CERQ استفاده شد. یافته‌ها: نتایج ضمن تأیید پایایی و روایی CERQ نشان دادند که بدون توجه به جنسیت پاسخ دهنده، راهبردهای شناختی مقصر دانستن خود، تمرکز بر تفکر، باز ارزیابی مثبت، مصیبت‌بار تلقی کردن، و مقصر دانستن دیگران پیش‌بینی‌کننده‌های مهم افسردگی و اضطراب بودند. نتیجه گیری: نتیجه کلی این تحقیق نشان می‌دهد که راهبردهای شناختی تنظیم هیجان از جمله مقصر دانستن دیگران پیش‌بینی‌کننده افسردگی و اضطراب هستند. LA eng UL http://joec.ir/article-1-393-fa.html M3 ER -