TY - JOUR JF - Research-Institute-for-Education JO - JOEC VL - 6 IS - 4 PY - 2007 Y1 - 2007/2/01 TI - The Impact of Morning Exercise on Aggression Reduction in Children with Educable Mental Retardation TT - تأثیر ورزش صبحگاهی بر کاهش پرخاشگری کودکان کم‌توان‌ذهنی آموزش‌پذیر N2 - هدف: پژوهش حاضر برای بررسی تأثیر ورزش صبحگاهی در کاهش پرخاشگری کودکان کم‌توان‌ذهنی آموزش‌پذیر انجام شده است. روش: به منظور انتخاب نمونه‌های مورد مطالعه یک آموزشگاه به شیوه در دسترس انتخاب و دانش‌آموزان آن با استفاده از آزمون پرخاشگری زاهدی‌فر مورد غربال‌گری قرار گرفتند. بدین‌وسیله 14 دانش‌آموز کم‌توان‌ذهنی آموزش‌پذیر پرخاشگر 17-9 ساله انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. پژوهش به نتیجه نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل همراه با پیگیری انجام شد. برای تحلیل داده‌ها از روش اندازه‌گیری مکرر استفاده شد. یافته‌ها: نتایج نشان دادند که اجرای برنامه ورزش صبحگاهی به طور معنا‌داری پرخاشگری آزمودنیها را کاهش داده است و بعد از یک ماه پیگیری نیز آشکار شد که نتایج به دست آمده پایدار مانده‌اند. نتیجه‌گیری: ورزش صبحگاهی در مدارس کودکان کم‌توان‌‌ذهنی، پرخاشگری آنها را کاهش می‌دهد. SP - 855 EP - 870 AU - Shojaee, Setare AU - Hemati Alamdarloo, Ghorban AD - KW - Morning Exercise KW - Mental Retardation KW - Aggression UR - http://joec.ir/article-1-392-fa.html ER -