TY - JOUR JF - Research-Institute-for-Education JO - JOEC VL - 8 IS - 3 PY - 2008 Y1 - 2008/12/01 TI - Emotional Intelligence and Self-concept in Ordinary and Gifted Students TT - مقایسه هوش هیجانی و خودپنداره دانش‎آموزان تیزهوش و عادی N2 - هدف: این پژوهش، بررسی رابطه هوش هیجانی با خودپنداره دانش‎آموزان عادی و تیزهوش است. همچنین مقایسه این دو متغیر در میان دانش‎آموزان تیزهوش و عادی دومین هدف مطالعه حاضر بوده است. روش: به همین منظور 400 نفر دانش‎آموز مقطع متوسطه (200 دانش‎آموز دختر و پسر عادی و 200 دانش‎آموز دختر و پسر تیزهوش) شهر اردبیل به صورت خوشه­ای چندمرحله‌ای تصادفی انتخاب شدند. برای جمع آوری داده‌ها از پرسشنامه خودپنداره راجرز، پرسشنامه هوش هیجانی شوت و همکاران و آزمون هوش کتل فرم A استفاده شده است.یافته‌ها : نتایج نشان داد که هوشبهر، خودپنداره و هوش هیجانی دانش‎آموزان دختر تیزهوش از دانش‎آموزان دختر عادی به طور معناداری بیشتر است. همچنین میانگین هوشبهر و خودپنداره دانش‎آموزان پسر تیزهوش از دانش‎آموزان پسر عادی به طور معناداری بالاتر است. اما بین هوش هیجانی دانش‎آموزان پسر تیزهوش و دانش‎آموزان پسر عادی تفاوت معناداری یافت نشد. در بین دانش‎آموزان تیزهوش، میانگین خودپنداره و هوش هیجانی دانش‎آموزان دختر به طور معناداری از دانش‎آموزان پسر بیشتر است. بین هوشبهر این دو گروه تفاوت معناداری مشاهده نشد. همچنین در بین دانش‎آموزان عادی، میانگین هوشبهر دانش‎آموزان پسر به طور معناداری از دانش‎آموزان دختر بیشتر است. اما میانگین خودپنداره دانش‎آموزان دختر به طور معناداری از دانش‎آموزان پسر بیشتر است. بین هوش هیجانی این دو گروه تفاوت معناداری مشاهده نشد. نتیجه‌گیری : با توجه به یافته‌های به‌دست آمده می‎توان چنین نتیجه‌گیری کرد که در مراکز آموزشی دانش‎آموزان تیز هوش و عادی علاوه بر رشد شناختی به عاملهای هیجانی آنان نیز توجه شود. SP - 317 EP - 323 AU - Aghajani, Seifullah AU - Narimani, Mohammad AU - Asiaei, Maryam AD - Mohaghegh Ardabili University KW - Gifted KW - Emotional intelligence KW - Self-concept UR - http://joec.ir/article-1-347-fa.html ER -