RT - Journal Article T1 - The Impact of Early Family-centered Psychological and Educational Interventions on Adaptive Behaviors in Children with Down Syndrome JF - Research-Institute-for-Education YR - 2008 JO - Research-Institute-for-Education VO - 8 IS - 3 UR - http://joec.ir/article-1-343-fa.html SP - 257 EP - 270 K1 - Early Intervention K1 - Family-Centered Early Intervention K1 - Down syndrome K1 - Adaptive Behavior AB - هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر مداخلات بهنگام روان‌شناختی و آموزشی خانواده محور بر رفتار سازشی فرزندان دارای نشانگان ‌داون زیر 5 سال در شهر اصفهان انجام گرفت. روش: پژوهش از نوع آزمایشی بود و از طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل استفاده شد. بدین منظور والدین 36 فرزند مبتلا به نشانگان ‌داون به‌صورت تصادفی ساده انتخاب و در دو گروه کنترل و آزمایشی گمارده شدند و برای جمع آوری داده‌ها از مقیاس رفتار سازشی واینلند استفاده شد. یافته‌ها: تحلیل داده‌های پژوهش با استفاده از روشهای آماری تحلیل کواریانس نشان داد که تفاوت بین عملکرد فرزندان با نشانگان‌ داون در دو گروه مداخله و کنترل در رفتار سازشی و خرده‌مهارتهای آن معنادار است. نتیجه‌گیری: مداخلات بهنگام روان‌شناختی و آموزشی خانواده‌محور بر بهبود رفتار سازشی فرزندان دارای نشانگان‌ داون تأثیر دارد. LA eng UL http://joec.ir/article-1-343-fa.html M3 ER -