%0 Journal Article %A Sharifi, Ali Akbar %A Davari, Roghayeh %T Prevalence of Reading Disorder a among primary school students in Shahrekord %J Journal of Exceptional Children %V 8 %N 4 %U http://joec.ir/article-1-341-fa.html %R %D 2009 %K Reading Disorder, Prevalence, Shahrekord, %X هدف : مطالعه حاضر، با هدف بررسی میزان شیوع اختلال خواندن در دانش‌آموزان پایه سوم و چهارم ابتدایی شهرکرد انجام شد. روش : این پژوهش از نوع توصیفی- همه‌گیرشناسی است.400 نفر دانش‌آموز دختر و پسر پایه سوم و چهارم ابتدایی با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای انتخاب شدند و آزمون تشخیصی سطح خواندن برای آنها اجرا شد. داده‌های این پژوهش از طریق روشهای آمار توصیفی و آزمون خی دو تحلیل شدند. یافته‌ها : این پژوهش نشان داد که به‌طور کلی 5/10 درصد از دانش‌آموزان پسر پایه چهارم ابتدایی و 3/7 درصد دانش‌آموزان دختر پایه چهارم ابتدایی دچار اختلال خواندن هستند. در ضمن 4/8 درصد از دانش‌آموزان پسر پایه سوم ابتدایی و 3/4 درصد دانش‌آموزان دختر پایه سوم ابتدایی دبستانهای شهرکرد از اختلال در خواندن رنج می‌برند. همچنین مشخص شد که هرچند بین فراوانی اختلال خواندن در دانش‌آموزان پسر و دختر تفاوت معنادار وجود دارد، ولی تفاوت دانش‌آموزان پایه سوم و چهارم معنادار نیست. نتیجه‌گیری : شیوع اختلال خواندن در میان دانش‌آموزان پایه سوم و چهارم دبستانهای شهرکرد نسبتاً بالاست و اختلال خواندن در دانش‌آموزان پسر بیش از دانش‌آموزان دختر است ولی تفاوت معناداری بین فراوانی اختلال خواندن در میان دانش‌آموزان پایه سوم و چهارم وجود ندارد. %> http://joec.ir/article-1-341-fa.pdf %P 413-418 %& 413 %! %9 Applicable %L A-10-25-220 %+ Shahrekord University %G eng %@ 1682-6612 %[ 2009