TY - JOUR T1 - Emotional Intelligence and Attachment Style in Children with and without Stuttering TT - مقایسه هوش هیجانی و سبک دلبستگی در کودکان با لکنت و بدون لکنت JF - Research-Institute-for-Education JO - Research-Institute-for-Education VL - 9 IS - 2 UR - http://joec.ir/article-1-325-fa.html Y1 - 2009 SP - 155 EP - 162 KW - Stuttering KW - Emotional Intelligence KW - Attachment style N2 - هدف: هدف پژوهش حاضر، مقایسه هوش هیجانی و سبک دلبستگی کودکان دارای لکنت و بدون لکنت در مدارس راهنمایی پسرانه شهر اردبیل بوده است. روش: برای دستیابی به این هدف از بین مدارس راهنمایی پسرانه شهر اردبیل در سال تحصیلی 87-86 تعداد 14 مدرسه(3700 دانش آموز) به صورت تصادفی انتخاب و پس از شناسایی دانش آموزان دارای لکنت(50n=)، تعداد30 دانش‌آموز دارای لکنت با روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب و از لحاظ سن، جنس و تحصیلات با30 نفر دانش‌آموز بدون لکنت همتاسازی شدند. سپس پرسشنامه‌های هوش هیجانی شوت و پرسشنامه پیوند با والدین پارکر و همکاران را تکمیل کردند؛ همچنین روش پژوهش حاضر، تحلیلی از نوع مقطعی- مقایسه‌ای بوده و در تحلیل داده‌ها از آزمون t استفاده شده است. یافته‌ها: نتایج پژوهش حاضر، نشان داد که شیوع لکنت در مدارس راهنمایی پسرانه شهر اردبیل برابر با 35/1 درصد می­باشد و همچنین بین دانش­آموزان دارای لکنت و بدون لکنت، درشش مولفه هوش هیجانی(ارزیابی هیجانات خود، ارزیابی هیجانات دیگران، ابراز هیجانی، تنظیم هیجانی، سودمندی هیجانات وحل مسئله وتنظیم هیجانی دیگران) و سبک دلبستگی، تفاوت وجود دارد. نتیجه‌گیری: نتیجه کلی این پژوهش نشان می‌دهد که شیوع لکنت در جامعه مورد پژوهش حدود 35/0 درصد بالاتر از میانگین کل کشور است و در کنار دیگر علل لکنت، می‌توان متغیرهای هوش هیجانی و سبک دلبستگی را نیز به عوامل لکنت اضافه کرد. M3 ER -