AU - Ramezani Vasookolaee, Ahmad TI - Dyslexia: The Role of Cerebellum PT - JOURNAL ARTICLE TA - Research-Institute-for-Education JN - Research-Institute-for-Education VO - 9 VI - 3 IP - 3 4099 - http://joec.ir/article-1-312-fa.html 4100 - http://joec.ir/article-1-312-fa.pdf SO - Research-Institute-for-Education 3 AB  - هدف: در مقاله حاضر، شواهد و مستندات درباره ارتباط مشکلات نارساخوانی با نقص مخچه ارائه می‌شود. روش: در ابتدا، شواهد مربوط به نقش آشکار مخچه در مهارتهای حرکتی و مهارتهای شناختی، به ویژه در مهارتهای مبتنی بر زبان گفتاری مرور می‌شود. سپس برخی شواهد آزمایشگاهی مبتنی بر نقص عملکرد مخچه در افراد دارای نارساخوانی بیان می‌شود. یافته‌ها و نتیجه‌گیری: دو گروه از شواهد مد نظر قرار گرفته شده‌اند: شواهد رفتاری و شواهد تصویربرداری عصبی. شواهد نشان می‌دهند که افراد نارساخوان نسبت به گروه کنترل، تفاوتهای چشمگیری دارند. همچنین آزمونهای رفتاری مشابه روی کودکان دارای ضعف در خواندن و با بهره هوشی همسان اجرا شد. سرانجام بر مبنای نقص مخچه از زمان تولد، زنجیره‌ای علّی تکوینی، از رشد نارساخوانی به دست داده شد. CP - IRAN IN - Institute for Exceptional Children LG - eng PB - Research-Institute-for-Education PG - 255 PT - Applicable YR - 2009