%0 Journal Article %A Golparvar, Mohsen %A Ghafouri, Mohammad Reza %A Nasry, Margan %T Prediction of Organizational Support and Commitment by Perceived Justice Dimensions Organizational in Educators in Special schools %J Journal of Exceptional Children %V 9 %N 4 %U http://joec.ir/article-1-303-fa.html %R %D 2010 %K Commitment, Perceived organizational Support, Organizational Justice, Educators, Special Schools, %X هدف: این پژوهش با هدف پیش‌بینی حمایت سازمانی ادراک شده و تعهد سازمانی (در ابعاد تعهد همانندسازی شده، تعهد پیوندجویانه و تعهد مبادله‌ای) از طریق ابعاد عدالت سازمانی ادراک شده (عدالت توزیعی، رویه‌ای و ارتباطی) در مربیان آموزشگاههای استثنایی در شهر اصفهان به مرحله اجرا درآمد. روش: در راستای هدف پژوهش، 231 نفر از مربیان آموزشگاه‌های استثنایی شهر اصفهان با استفاده از نمونه‌گیری خوشه‌ای برای پاسخ‌گویی به پرسشنامه‌های پژوهش انتخاب شدند. مطالعه حاضر از زمره مطالعات همبستگی و از نوع پیش‌بینی است. پرسشنامه‌های مورد استفاده در پژوهش، پرسشنامه تعهد سازمانی (با 9 سؤال و سه زیرمقیاس)، پرسشنامه حمایت سازمانی ادراک شده (با 29 سؤال)، پرسشنامه‌های عدالت توزیعی، رویه‌ای و ارتباطی (با 18 سؤال برای سه بعد عدالت) بوده است. داده‌های حاصل از پرسشنامه‌های پژوهش، با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون همزمان و تحلیل رگرسیون گام به گام مورد تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: شواهد حاصل حاکی از آن بود که تعهد همانندسازی شده، تعهد پیوندجویانه، تعهد مبادله‌ای و حمایت سازمانی ادراک شده با هر سه بعد عدالت توزیعی، رویه‌ای و ارتباطی دارای رابطه مثبت و معنادار (01/0P<) هستند. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که برای تعهد همانندسازی شده، عدالت رویه‌ای و توزیعی، برای تعهد پیوند جویانه، عدالت رویه‌ای و ارتباطی، برای تعهد مبادله‌ای، عدالت رویه‌ای ، ارتباطی و توزیعی و برای حمایت سازمانی ادراک شده، عدالت رویه‌ای، ارتباطی و توزیعی به ترتیب دارای بیشترین نقش و تأثیر هستند. نتیجه‌گیری: نتایج این پژوهش از نقش متفاوت ابعاد عدالت برای ابعاد تعهد سازمانی و حمایت سازمانی ادراک شده در مربیان آموزشگاههای استثنایی حمایت لازم را به‌عمل آورد %> http://joec.ir/article-1-303-fa.pdf %P 331-344 %& 331 %! %9 Applicable %L A-10-25-189 %+ Islamic Azad university %G eng %@ 1682-6612 %[ 2010