@ARTICLE{Vakili, author = {Vakili, Roghieh and Gholamali Lavasani, Masoud and Hejazi, Bagher and Ejei, Javad and }, title = {Learning Strategies, Goal Orientations, and Test Anxiety in Students with Vision Loss}, volume = {10}, number = {1}, abstract ={هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه راهبردهای یادگیری و جهت‌گیریهای هدفی با اضطراب امتحان در بین دانش‌آموزان با آسیب بینایی در دوره دبیرستان شهر تهران بود. روش: بدین منظور نمونه‌ای شامل 120 نفر دانش‌آموز در پایه‌های اول تا سوم دبیرستان (80 پسر و 40 دختر) با روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. برای‌اندازه‌گیری متغیرهای پژوهش از پرسشنامه راهبردهای انگیزشی یادگیری (MSLQ)، پرسشنامه جهت‌گیری هدفی، میدلتن و میگلی و اضطراب امتحان ساراسون (SAT) استفاده شد. یافته‌هانتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که جنس، جهت‌گیریهای هدفی تبحری و اجتنابی و راهبردهای یادگیری بسط، سازمان‌دهی، تفکر انتقادی و تنظیم ضرایب معناداری (05/0 P<) در پیش‌بینی اضطراب امتحان دانش‌آموزان دارند. همچنین اجرای آزمون t نشان داد که تفاوت معناداری (001/0 P<) بین دختران و پسران در اضطراب امتحان وجود دارد. نتیجه‌گیری: استفاده از راهبردهای یادگیری و داشتن اهداف تبحری از سوی دانش‌آموزان نابینا، منجر به کاهش اضطراب امتحان آنها می‌شود. }, URL = {http://joec.ir/article-1-295-fa.html}, eprint = {http://joec.ir/article-1-295-fa.pdf}, journal = {Journal of Exceptional Children}, doi = {}, year = {2010} }