%0 Journal Article %A Poorseyed, Seyed Reza %A Amiri, Shole %A Molavi, Hosien %T The Effectiveness of Training Program to Reduce Bullying among Elementary Students %J Journal of Exceptional Children %V 10 %N 2 %U http://joec.ir/article-1-281-fa.html %R %D 2010 %K Bullying, Training Program, Elementary Students, %X هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی، اثربخشی برنامۀ آموزش کاهش زورگویی در کودکان، بر میزان رفتار زورگویی دانش‌آموزان پایۀ پنجم دبستان بود. روش: جامعه آماری دانش‌آموزان پسر پایۀ پنجم دبستان شهرستان ابرکوه بودند. به منظور اجرای پژوهش، پس از انجام جامعه‌سنجی و اجرای پرسشنامه روابط با همگنان (که بخشی از آن زورگویی کودکان را اندازه‌گیری می‌کند)، 20 نفر از کودکانی که براساس تحلیل نتایج جامعه‌سنجی و نمرات کسب‌شده در پرسشنامه روابط با همگنان، تحت عنوان "زورگو" طبقه‌بندی شده بودند، به صورت تصادفی در دو گروه 10 نفره آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش به مدت 9 جلسه (در هر هفته یک جلسه) تحت برنامه آموزشی کاهش زورگویی بودند، ولی گروه کنترل هیچ‌گونه آموزشی، دریافت نکرد. آزمودنیها پس از 45 روز، مورد بررسی مجدد قرار گرفتند. داده‌ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS16 و با استفاده از شاخصهای توصیفی و آزمون تحلیل کواریانس چندمتغیری، تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌ها: نتایج، تفاوت معنی‌داری (001/0P≤ ) را در مرحله پس‌آزمون بین گروه آزمایش و کنترل، نشان داد. نتایج در مرحله پیگیری نیز تفاوت معنی‌داری (001/0P≤ ) را بین گروه آزمایش و کنترل نشان داد. نتیجه‌گیری: با توجه به وجود تفاوت معنی‌دار بین گروههای آزمایش و کنترل در پس آزمون و در دوره پیگیری، می‌توان گفت که برنامه آموزشی کاهش زورگویی در کودکان در حکم روش آموزشی مؤثری برای کاهش زورگویی در کودکان زورگو، قابلیت استفاده دارد. همچنین نتایج بر اساس بنیادهای نظری، مورد تبیین قرار گرفته‌اند. %> http://joec.ir/article-1-281-fa.pdf %P 113-122 %& 113 %! %9 Applicable %L A-10-25-170 %+ %G eng %@ 1682-6612 %[ 2010