RT - Journal Article T1 - Effectiveness of Group Coping Skills Training on Reducing Stress and Hopelessness in Mothers of Children with Intellectual Disabilities JF - Research-Institute-for-Education YR - 2010 JO - Research-Institute-for-Education VO - 10 IS - 3 UR - http://joec.ir/article-1-263-fa.html SP - 237 EP - 244 K1 - Stress K1 - Hopelessness K1 - Coping skills K1 - Mothers K1 - Intellectual disabilities AB - هدف: هدف پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی آموزش مهارتهای مقابله بر سطح استرس و ناامیدی مادران با کودک کم‌توان ذهنی است. روش: پژوهش حاضر، مطالعه‌ای نیمه‌تجربی با طرح پیش‌آزمون – پس‌آزمون با گروه کنترل است. جامعۀ آماری پژوهش، شامل همۀ مادران دارای فرزند کم‌توان ذهنی تحت پوشش سازمان بهزیستی بودند که از این افراد 44 نفر با توجه به معیارهای ورود، به صورت تصادفی، به عنوان نمونه انتخاب شدند. از این تعداد 22 نفر، به صورت تصادفی، در گروه آزمایش و 22 نفر به همان شیوه، در گروه کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش، 12 جلسه آموزش مهارتهای مقابله‌ای را (هر جلسه 90 دقیقه) دریافت کردند؛ درحالی‌که گروه کنترل، هیچ مداخله‌ای دریافت نکردند. ابزارگردآوری داده‌های پژوهش، پرسشنامه منابع و استرس و مقیاس ناامیدی بک بود. یافته‌ها: نتایج به‌دست آمده، نشان داد که آموزش مهارتهای مقابله، سطح استرس و ناامیدی مادران کودکان کم‌توان ذهنی را به طور معناداری، کاهش داده است. نتیجه‌گیری: مادران دارای کودک کم‌توان ذهنی، استرس و ناامیدی فراوانی را تحمل می‌کنند. و استفاده از آموزش مهارتهای مقابله، سطح استرس و ناامیدی مادران کودکان کم‌توان ذهنی را کاهش می‌دهد. LA eng UL http://joec.ir/article-1-263-fa.html M3 ER -