TY - JOUR T1 - The Effectiveness of Music-Harmonic Movement Therapy on Aggressive Behaviors in Children with Moderate to Severe intellectual disability TT - اثر موسیقی همراه با حرکات موزون بر پرخاشگری کودکان کم‌توان ذهنی متوسط تا شدید JF - Research-Institute-for-Education JO - Research-Institute-for-Education VL - 10 IS - 4 UR - http://joec.ir/article-1-257-fa.html Y1 - 2011 SP - 343 EP - 350 KW - Music KW - Harmonic Movement Therapy KW - Moderate to Sever Mentally Retarded Children KW - Aggression N2 - هدف:در پژوهش حاضر، هدف بررسی اثر موسیقی و حرکات موزون بر پرخاشگری کودکان کم‌توان‌ذهنی متوسط تا شدید در شهر قم بود.روش: جامعه آماری این پژوهش عبارت بود از کلیه کودکان کم‌توان ذهنی متوسط تا شدید که با همین تشخیص در یک مرکز توا‌‌‌‌‌‌‌نبخشی تحت پوشش سازمان بهزیستی استان قم در سال 1388به صورت روزانه نگه­­­داری و آموزش داده می‌شدند. نمونه‌آماری پژوهش نیز شامل40 نفربودند که به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند، این افراد در دو گروه20 نفری آزمایش و گواه به­طور تصادفی تقسیم شدند برای جمع آوری داده‌ها از فهرست محقق­ساخته برای اندازه‌گیری فراوانی رفتارهای پرخاشگرانه استفاده شد. همچنین به مدت 8 هفته و هفته ای 3 روز نامتوالی و هر روز یک ساعت موسیقی سمفونی شماره 3 بتهوون برای این کودکان پخش شد و همزمان، این کودکان همراه با مربی‌شان حرکات موزون آرام انجام می‌دادند. برای تجزیه و تحلیل داده­ها از روش آزمون تحلیل کواریانس استفاده شد.یافته­‌ها:تحلیل یافته­ها با روش تحلیل کوواریانس نشان دادکه نمرات پرخاشگری کودکان گروه آزمایش پس ازموسیقی همراه با حرکات موزون کمتر از این نمرات در کودکان گروه گواه می شود. نتیجه­‌گیری: نتایج نشان داد که موسیقی همراه با حرکات موزون، فراوانی رفتارهای پرخاشگرانه در کودکان کم توان ذهنی متوسط تا شدید را کاهش می‌دهد. M3 ER -