TY - JOUR T1 - Which Symptoms of ADHD Would Improve with Play Therapy and Yoga? TT - کدام یک از نشانه های اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی با مداخله های یوگا و بازی‌درمانی تغییر می‌کند؟ JF - Research-Institute-for-Education JO - Research-Institute-for-Education VL - 11 IS - 1 UR - http://joec.ir/article-1-251-fa.html Y1 - 2011 SP - 45 EP - 55 KW - ADHD KW - Inattention KW - Hyperactivity KW - Yoga KW - Play Therapy N2 - هدف: هدف از انجام تحقیق حاضر، پاسخ‌گویی به این پرسش است که کدام یک از نشانه‌های اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی با تمرینهای یوگا و بازی‌درمانی تغییر می‌کنند؟ روش: جامعه آماری، دانش‌آموزان پسر و دختر دبستانی بین سنین 12-9 سال بود که با تشخیص اولیه اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی به مرکز اختلالات رفتاری شهید تحویلی شیراز معرفی شده بودند. تحقیق از نوع آزمایشی و با استفاده از پیش آزمون-پس آزمون انجام شده است. ابزار مورد استفاده در این پژوهش آزمون CSI-4 بود که پس از گردآوری داده‌‌های خام، از روش تحلیل واریانس یکراهه و کوواریانس چندمتغیری MANCOVAاستفاده شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد مداخله‌های استفاده شده در این تحقیق، اثر یکسانی برنشانه بیش فعالی و نشانه نارسایی توجه دارند. نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌های پژوهش حاضر و پژوهشهای مشابه می‌توان چنین نتیجه گیری کرد که می توان از تکنیک های یوگا و بازی‌درمانی به مثابه روشهای مفیدی در کاهش نشانه اختلال نارسایی توجه /بیش فعالی در مدارس و مراکز درمانی، استفاده کرد. M3 ER -