TY - JOUR JF - Research-Institute-for-Education JO - JOEC VL - 11 IS - 2 PY - 2011 Y1 - 2011/9/01 TI - The Relationship between Social Network and Quality of Life in Parents of students with Intellectual Disabilities TT - ارتباط شبکه اجتماعی با کیفیت زندگی در والدین دانش‌آموزان کم‌توان‌ذهنی آموزش‌پذیر N2 - هدف: از این مطالعه، سنجش کیفیت زندگی و ارتباط آن با شبکه اجتماعی در والدین دانش‌آموزان کم‌توان‌ذهنی آموزش پذیر شهرستان دزفول بود. روش: در این پژوهش همبستگی، تعداد 113 نفر از پدران و مادران (جمعاً 226 نفر) دانش‌آموزان کم‌توان‌ذهنی آموزش‌پذیر مقطع ابتدایی و راهنمایی شهرستان دزفول، طبق جدول کرجسی و مورگان (1970) به‌صورت نمونه‌گیری تصادفی ساده از جامعه انتخاب شدند. جهت تعیین شبکه اجتماعی از مقیاس حمایت اجتماعی نوربک (1980) و به منظور تعیین کیفیت زندگی نیز از پرسشنامه 36 سؤالی (SF-36) استفاده شد. اطلاعات از طریق تکمیل پرسشنامه ها به وسیله والدین جمع‌آوری و جهت تجزیه و تحلیل داده ها از ضرایب همبستگی پیرسون و اسپیرمن استفاده شد. یافته‌ها: ضرایب همبستگی پیرسون و اسپیرمن نشان داد که بین شبکه اجتماعی با کیفیت زندگی و مقیاسهای آن در والدین دانش‌آموزان کم‌توان‌ذهنی آموزش‌پذیر، رابطه مثبت معناداری وجود دارد (05/0‌p<). ولی از همه مقیاسهای کیفیت زندگی تنها بین شبکه اجتماعی با مقیاس سرزندگی در پدران و مادران، نقش عوامل جسمی در مادران و نقش عوامل عاطفی در پدران، رابطه معناداری وجود ندارد (05/0‌p>). نتیجه‌گیری: مطالعه حاضر نشان داد که بین شبکه اجتماعی با کیفیت زندگی در والدین دانش‌آموزان کم‌توان‌ذهنی آموزش‌پذیر رابطه مثبت و معناداری وجود دارد؛ بدین معنا که با افزایش شبکه روابط اجتماعی، کیفیت زندگی والدین ارتقاء می‌یابد. SP - 163 EP - 174 AU - Akbari Bayatiani, Abdoulreza AU - Pour Mohammad Rezaye Tajrishi, Massoumeh AU - Gangalivand, Nahid AU - Mirzamani, Mahmood AU - Salehi, Masood AD - KW - Social network KW - Quality of life KW - Students with intellectual disabilities KW - Parents. UR - http://joec.ir/article-1-245-fa.html ER -