%0 Journal Article %A Ghiasian, Maryam Sadat %A Modiri, Homa %T A Comparison of Deaf and Hearing Students' Writing in the Fifth Grade of Primary School, Based on Applying Various Types of Themes %J Journal of Exceptional Children %V 13 %N 4 %U http://joec.ir/article-1-195-fa.html %R %D 2014 %K deaf, writing, Systemic Functional Grammar, textual metafunction, theme, %X هدف: پژوهش حاضر به منظور تهیۀ پیکره‌ای از انشای دانش‌آموزان شنوا و ناشنوا در پایۀ پنجم دبستان و توصیف و تحلیل زبان‌شناختی این پیکره به لحاظ کاربرد انواع آغازگر، در چارچوب دستور نقش‌گرای نظام‌مند هلیدی و متیسون انجام پذیرفت. روش: این پژوهش از نوع کاربردی و روش آن توصیفی - تحلیلی بود. جامعۀ آماری، شامل کلیۀ دانش‌آموزان شنوا و ناشنوای پایۀ پنجم شهر تهران بود که از میان تمامی دانش‌آموزان واجد شرایط، با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس، 40 دانش‌آموز پسر ‌انتخاب شدند. گردآوری داده‌ها با ارائۀ آزمون انشا مورد مطالعه قرار گرفت و داده‌های حاصل با استفاده از آزمون t مستقل، تحلیل گردیدند. یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که در تمام موارد بررسی شده در مورد انتخاب انوع آغازگر، بین دانش‌آموزان شنوا و ناشنوا اختلاف معناداری وجود دارد. نتیجه‌گیری: دانش‌آموزان ناشنوا در مقایسه با همتایان شنوای خود، توانایی و مهارت پایین‌تری در کاربرد آغازگرهای مرکب و نشان‌دار دارند. %> http://joec.ir/article-1-195-fa.pdf %P 55-66 %& 55 %! %9 Research %L A-10-25-118 %+ Payame Noor University %G eng %@ 1682-6612 %[ 2014