RT - Journal Article T1 - Percentage of Correct Consonants in Persian Speaking Children and its Psychometric Features JF - Research-Institute-for-Education YR - 2014 JO - Research-Institute-for-Education VO - 13 IS - 4 UR - http://joec.ir/article-1-194-fa.html SP - 45 EP - 54 K1 - Assessment K1 - validity K1 - reliability K1 - phonology K1 - articulation and phonological disorder AB - هدف: هدف از پژوهش حاضر، معرفی مقیاس درصد همخوان­های درست در کودکان فارسی زبان وگزارش ویژگی­های روان­سنجی آن است. روش: در این پژوهش مقطعی با الگوی پژوهش­بنیاد، 387 دختر و پسر 3 تا 6 ساله یک­زبانه فارسی‌زبان با روش نمونه­گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار پژوهش برای اندازه­گیری، مقیاس درصد همخوان‌های درست، آزمون تصویری واجی بود که روایی محتوایی آن به تأیید صاحب­نظران آسیب­شناس گفتار و زبان و زبان­شناس رسیده بود. یافته‌ها: نمره مقیاس در دو گروه مبتلا به اختلالات واجی و بدون آن همچنین بین گروه­های سنی مختلف، تفاوت معنادار داشت. نتیجه‌گیری: مقیاس درصد همخوان­های درست می‌تواند به عنوان یک ابزار روا و معتبر در بررسی توانایی تلفظی کودکان فارسی زبان در امور پژوهشی و بالینی به کار گرفته شود. LA eng UL http://joec.ir/article-1-194-fa.html M3 ER -