TY - JOUR JF - Research-Institute-for-Education JO - JOEC VL - 13 IS - 4 PY - 2014 Y1 - 2014/2/01 TI - The Comparison between the Effectiveness of Audio-Visual Perception on Reading ability of Dyslexic Children TT - مقایسه اثربخشی آموزش ادراک دیداری و شنیداری بر توانایی خواندن کودکان نارساخوان N2 - هدف: در این پژوهش، اثربخشی آموزش ادراک دیداری و ادراک شنیداری بر توانایی خواندن کودکان نارساخوان پایۀ سوم ابتدایی خمینی‌شهر مورد مقایسه قرار گرفته است.روش: پژوهش حاضر از نوع آزمایشی با گروه آزمایش و کنترل بود. بدین منظور 30 دانش‌آموز دختر سوم ابتدایی از شهرستان خمینی­شهر به شیوۀ نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چند مرحله‌ای انتخاب و به صورت تصادفی در سه گروه 10 نفری (دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل) قرار گرفتند. ابزارهای مورد استفاده عبارتند از: آزمون هوشی وکسلر کودکان و آزمون تشخیص سطح خواندن. یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان داد که آموزش ادراک دیداری و شنیداری بر توانایی خواندن کودکان نارساخوان مؤثر بوده است. نتایج آزمون کمترین تفاوت معنادار نیز نشان داد که بین دو روش ادراک دیداری و شنیداری تفاوت معناداری وجود ندارد، نتیجه گیری: نتایج پژوهش نشان داد که در کنار سایر روش‌های آموزشی و درمانی می‌توان از آموزش ادراک دیداری و شنیداری نیز استفاده نمود. SP - 33 EP - 44 AU - Vatandoost, Nafiseh AU - Abedi, Ahmad AU - YarMohammadian, Ahmad AU - Rezapour, Ebrahim AD - KW - Reading practice KW - education visual perception KW - auditory perception training KW - dyslexic UR - http://joec.ir/article-1-193-fa.html ER -