TY - JOUR JF - Research-Institute-for-Education JO - JOEC VL - 13 IS - 4 PY - 2014 Y1 - 2014/2/01 TI - Effectiveness of Positive Parenting Program on Mothers’ Stress with Attention Deficit/Hyperactivity Disorder Children TT - اثربخشی آموزش فرزندپروری مثبت بر تنیدگی مادران کودکان دارای اختلال بیش‌فعالی / نقص توجه در شهر کرج N2 - هدف: این مطالعه بررسی اثر بخشی آموزش فرزندپروری مثبت بر تنیدگی مادران کودکان دارای اختلال بیش‌فعالی- نقص توجه می­باشد. روش: در این مطالعه تعداد 24 نفر از مادران کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه / بیش‌فعالی انتخاب و به روش تصادفی به طور مساوی به دو گروه آزمایش و کنترل اختصاص یافتند. علاوه بر برنامه­های دارو درمانی مشترک در هر دو گروه به مادران گروه آزمایش به مدت 8 جلسه 2 ساعته و به صورت هفتگی برنامه فرزندپروری مثبت آموزش داده شد. ابزار گردآوری داده­ها شامل پرسش نامه 101 سوالی تنیدگی والدین بود که در سه مرحله تکمیل گردید. داده های حاصل با روش آماری تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر بررسی شدند. یافته‌ها: نتایج نشان داد که آموزش فرزندپروری مثبت بر کاهش تنیدگی مادران کودکان دارای اختلال بیش‌فعالی/ نقص توجه در مؤثر بوده است. نتیجه­گیری: پیشنهاد می­شود در جهت ارتقاء سلامت روانی والدین، این روش در کنار روش­های مرسوم در این اختلال به مادران آموزش داده شود. SP - 23 EP - 32 AU - Aliakbari Dehkordi, Mahnaz AU - Alipour, Ahmad AU - Esmaeilzadeh Kiabani, Maryam AU - Mohtashami, Tayebeh AD - Payame Noor University KW - parenting program KW - parenting stress KW - ADHD UR - http://joec.ir/article-1-192-fa.html ER -