RT - Journal Article T1 - Effectiveness of Positive Parenting Program on Mothers’ Stress with Attention Deficit/Hyperactivity Disorder Children JF - Research-Institute-for-Education YR - 2014 JO - Research-Institute-for-Education VO - 13 IS - 4 UR - http://joec.ir/article-1-192-fa.html SP - 23 EP - 32 K1 - parenting program K1 - parenting stress K1 - ADHD AB - هدف: این مطالعه بررسی اثر بخشی آموزش فرزندپروری مثبت بر تنیدگی مادران کودکان دارای اختلال بیش‌فعالی- نقص توجه می­باشد. روش: در این مطالعه تعداد 24 نفر از مادران کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه / بیش‌فعالی انتخاب و به روش تصادفی به طور مساوی به دو گروه آزمایش و کنترل اختصاص یافتند. علاوه بر برنامه­های دارو درمانی مشترک در هر دو گروه به مادران گروه آزمایش به مدت 8 جلسه 2 ساعته و به صورت هفتگی برنامه فرزندپروری مثبت آموزش داده شد. ابزار گردآوری داده­ها شامل پرسش نامه 101 سوالی تنیدگی والدین بود که در سه مرحله تکمیل گردید. داده های حاصل با روش آماری تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر بررسی شدند. یافته‌ها: نتایج نشان داد که آموزش فرزندپروری مثبت بر کاهش تنیدگی مادران کودکان دارای اختلال بیش‌فعالی/ نقص توجه در مؤثر بوده است. نتیجه­گیری: پیشنهاد می­شود در جهت ارتقاء سلامت روانی والدین، این روش در کنار روش­های مرسوم در این اختلال به مادران آموزش داده شود. LA eng UL http://joec.ir/article-1-192-fa.html M3 ER -