TY - JOUR JF - Research-Institute-for-Education JO - JOEC VL - 13 IS - 4 PY - 2014 Y1 - 2014/2/01 TI - Phonetic, Phonological, Morphological and Syntactic Features of Speech in Boys with and without Autism TT - مقایسه ویژگی‌های آوایی-واجی و صرفی نحوی گفتار پسران اتیستیک با کودکان سالم N2 - هدف: هدف مقاله حاضر، مقایسه ویژگی­های آوایی- واجی و صرفی­-نحوی گفتار پسران اتیستیک با کودکان سالم همسن آنها است. روش: با ضبط گفتار 10 پسر شش تا هشت ساله اتیستیک، ویژگی­های آوایی-واجی و صرفی­-نحوی گفتار آنها با کودکان سالم همسن مقایسه شده است. یافته‌­ها: یافته­ها نشان داد که فراوانی وقوع فرایندهای حذف همخوان، درج آوا، جابه­جایی آواها، قلب، عدم کاربرد تکیه در هجای مناسب، آهنگ کلام غیرمعمول، عدم کاربرد صحیح زمان دستوری، عدم وجود تطابق میان فاعل و فعل، عدم کاربرد یا کاربرد اشتباه حروف اضافه و اشکال در شکل منفی افعال در پسران اتیستیک بیشتر از پسران سالم است. نتیجه‌گیری: پسران اتیستیک در مقایسه با پسران سالم همسن خود، در زمینه­های آوایی-واجی و صرفی-نحوی با مشکلات بیشتری روبه­رو هستند. SP - 13 EP - 22 AU - Roohparvar, Rahimeh AU - Karami, Mahdiyeh AD - Kerman University KW - Autism KW - phonetic and phonological KW - morphological KW - syntactic features of speech UR - http://joec.ir/article-1-191-fa.html ER -