TY - JOUR JF - Research-Institute-for-Education JO - JOEC VL - 13 IS - 1 PY - 2013 Y1 - 2013/6/01 TI - Investigation of Main Problems in Clinical Interview with Mentally Retarded Children TT - بررسی مشکلات عمده در مصاحبۀ بالینی با کودکان کم توان ذهنی N2 - هدف: دراین مقاله، فرایند مصاحبۀ بالینی با کودکان کم‌توان ذهنی مورد بررسی قرار خواهد گرفت. روش: به منظور دستیابی به این هدف، ابتدا مشکلات عمده مصاحبۀ بالینی با کودکان کم توان ذهنی و همچنین مراحل مصاحبۀ بالینی با آنها مطرح شده است. در این مقاله ضمن تبیین آن دسته از فنون ارتباطی که تسهیل کننده ارتباط میان مصاحبه­گر و کودک کم توان ذهنی هستند، تلاش شده است تا شیوه­های مشاهدۀ مستقیم و غیرمستقیم کودکان در جریان مصاحبه و ابزارهای کارآمد مورد نیاز معرفی گردند. در پایان، اصول اساسی مصاحبۀ بالینی با کودکان کم توان ذهنی و کاربرد­های آن مطرح گشته است­. یافته­‌ها و نتیجه گیری: وجود مشکلات روان­شناختی و رفتاری در کودکان و نوجوانان کم توان ذهنی به گونه و به حدی است که زمینۀ شکل­گیری یک مصاحبۀ بالینی کامل و متناسب با استانداردهای مختلف را ضروری می­سازد. بر این اساس، مصاحبه­گر بالینی زمانی که با کودک کم توان ذهنی مواجه می­شود، خود را به لحاظ روان­شناختی آماده ساخته و از ابزارهای پیشرفته جهت مصاحبه، مشاهده و یا حتی جمع آوری اطلاعات و جمع­بندی آنها بهره کافی را می­برد. SP - 69 EP - 82 AU - Arjmandniya, Aliakbar AU - Yaghoobnezhad, Sajed AU - Khazeni, Seyedeh Marjan AD - Tehran University KW - Clinical interview KW - mentally retarded KW - children KW - problems UR - http://joec.ir/article-1-182-fa.html ER -