%0 Journal Article %A Asadi Gandomani, Roghayeh %A Alizadeh, Hamid %A Arabani Dana, Ali %T Impact of Phonological Working Memory Training on Increasing Mean Length of Utterance in Children with Special Language Impairment %J Journal of Exceptional Children %V 13 %N 1 %U http://joec.ir/article-1-177-fa.html %R %D 2013 %K phonological working memory, specific language impairment, mean length of utterance, %X هدف: هدف از پژوهش حاضر، طراحی برنامه­ای مداخله­ای در زمینۀ آموزش حافظۀ کاری واجی و بررسی تأثیر آن بر افزایش میانگین طول گفته به­مثابۀ شاخصی از رشد زبان است. روش: روش پژوهش، طرح آزمایشی از نوع تک­آزمودنی بود. نمونه‏های مورد بررسی، 4 کودک با آسیب زبانی ویژه بودند که با روش نمونه‏گیری در دسترس از بین جامعۀ آماری این کودکان در شهر تهران، انتخاب شدند و به مدت 10 جلسه تحت آموزش قرار گرفتند. میانگین طول گفته در مرحلۀ خط پایه 3 بار و در مرحلۀ درمانی، 5 بار اندازه­گیری و تغییرات آن بررسی شد. یافته­ها: یافته­ها نشان می­دهد که بین میانگین طول گفتۀ‏ این کودکان، پیش از ورود به برنامۀ آموزشی و پس از آن تفاوت دارد. نتیجه­گیری: برنامۀ آموزشی در زمینۀ حافظۀ کاری واجی بر افزایش میانگین طول گفته در کودکان با آسیب زبانی ویژه تأثیر دارد؛ و این روش می­تواند به­مثابۀ یکی از راهکارهای درمانی در جهت کاهش مشکلات زبانی کودکان با آسیب زبانی ویژه به­کار رود. %> http://joec.ir/article-1-177-fa.pdf %P 15-24 %& 15 %! %9 Research %L A-10-25-100 %+ %G eng %@ 1682-6612 %[ 2013