RT - Journal Article T1 - Applying Schema-Broadening Instruction to Remediate Word Problem Deficits among Second-Grade Students with Dyscalculia JF - Research-Institute-for-Education YR - 2018 JO - Research-Institute-for-Education VO - 17 IS - 4 UR - http://joec.ir/article-1-399-fa.html SP - 113 EP - 128 K1 - Dyscalculia K1 - Schema-broadening instruction K1 - Valid mathematics tutoring K1 - Word problems AB - هدف: هدف این مطالعه ارزیابی کارایی آموزش بسط طرحواره برای بهبود مهارت‌های حل مسئله داستانی دانش‌آموزان دارای اختلال ریاضی در پایه دوم ابتدایی بود. روش: در این پژوهش شبه‌آزمایشی 8 دانش‌آموز دارای اختلال ریاضی (نمره برش زیر 85 در آزمون ریاضی کی‌مت و بالای چارک اول در 5 خرده‌آزمون آزمون خواندن نما و نمره بهره هوشی در دامنه نرمال (بالاتر از 85)) به صورت انفرادی در آموزش بسط طرحواره (به کمک برنامه ریاضی دزدان دریایی شرکت کردند. دانش‌آموزان گروه کنترل (8 دانش‌آموز) نیز هیچ آموزشی دریافت نکردند. برنامه ریاضی «دزدان دریایی» با هدف بهبود مهارت‌های حل مسئله داستانی بر مهارت‌های بنیادین ترکیب‌های عددی، محاسبات روندی و جبر تمرکز دارد. این آموزش به مدت 5 هفته و در هر هفته به صورت سه جلسه 20 تا 30 دقیقه‌ای به صورت انفرادی برای دانش‌آموزان گروه مداخله ارائه شد. یافته‌ها: نتایج تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر کارایی آموزش بسط طرحواره را نشان داد. عملکرد دانش‌آموزان دارای اختلال ریاضی در حل مسئله داستانی(66/0= 2ŋ در برابر 02/0= 2ŋ)، محاسبات روندی (در جمع 87/0= 2ŋ و در تفریق 97/0= 2ŋ) در برابر گروه کنترل (جمع 25/0= 2ŋ و تفریق 16/0= 2ŋ) و جبر (78/0= 2ŋ در برابر 28/0= 2ŋ) تفاوت معناداری با عملکرد دانش‌آموزان گروه کنترل دارد. نتیجه‌گیری: آموزش بسط طرحواره اصول مداخله مؤثر برای دانش‌آموزان دارای اختلال ریاضی را مورد توجه قرار داده است و نتایج مطالعه کارایی آن را در بهبود آسیب‌های اصلی دانش‌آموزان دارای اختلال ریاضی نشان داده است. بنابراین می‌تواند در آموزش ریاضی برای این گروه از دانش‌آموزان مورد توجه قرار بگیرد. LA eng UL http://joec.ir/article-1-399-fa.html M3 ER -