TY - JOUR T1 - Effectiveness of Training of Mindfulness-based Stress Reduction on Psychological Well-being of ADHD Children’s Mothers TT - تأثیر آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر مؤلفه‌های بهزیستی روان‌شناختی مادران کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/بیش‌فعالی JF - Research-Institute-for-Education JO - Research-Institute-for-Education VL - 16 IS - 3 UR - http://joec.ir/article-1-397-fa.html Y1 - 2016 SP - 35 EP - 48 KW - Attention Deficit/Hyperactivity Disorder KW - Psychological well-being KW - Mindfulness-based stress reduction N2 - هدف: والدین کودکان مبتلا به نارسایی توجه/بیش‌فعالی با چالش‌های بسیاری مواجه‌اند که آنها را در معرض سطوح بالای استرس و پیامدهای منفی روانی قرار می‌دهد. مشارکت والدین در برنامه‌های درمانی می‌تواند این آشفتگی‌ها را کاهش دهد. لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش برنامۀ کاهش استرس مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر بهزیستی روان‌شناختی مادران کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/بیش‌فعالی انجام شد. روش: پژوهش حاضر، نیمه‌آزمایشی و طرح به‌کار رفته در این پژوهش، طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل بود. نمونه مورد مطالعه شامل 30 نفر از مادران کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/بیش‌فعالی بودند که از طریق نمونه‌گیری در دسترس و با استفاده از مقیاس غربالگری سی‌اس‌آی-فور از بین پرونده‌های موجود در هسته مشاوره اصفهان گزینش شدند و به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و کنترل قرار گرفتند. ابزار اندازه‌گیری در این پژوهش، مقیاس عاطفه مثبت و منفی و مقیاس رضایت از زندگی بود. مادران گروه آزمایش 8 جلسه دوساعته برنامه آموزش ذهن‌آگاهی را دریافت کردند. یافته‌ها: نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد آموزش ذهن‌آگاهی در ارتقای بهزیستی روان‌شناختی مادران کودکان نارسایی توجه/بیش‌فعالی در سطح (01/0 P≤) معنادار بوده است. نتیجه‌گیری: بنابراین با توجه به اثربخشی این درمان در افزایش بهزیستی روان‌شناختی مادران کودکان نارسایی توجه/بیش‌فعالی، این روش درمانی می‌تواند برای مراجعانی که به منظور دریافت درمان اثربخش به مراکز مشاوره مراجعه می‌کنند، گزینه مناسبی باشد. M3 ER -