TY - JOUR JF - Research-Institute-for-Education JO - JOEC VL - 21 IS - 2 PY - 2021 Y1 - 2021/9/01 TI - Comparison of Executive Functions between Children with Externalized Behavioral Disorder and Normal Children Considering the Role of Gender TT - مقایسه کارکرد‌های اجرایی در کودکان با اختلال رفتاری برونی‌سازی‌شده و عادی با درنظر‌‌گرفتن نقش جنسیت N2 - هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه کارکرد‌های اجرایی (بازداری پاسخ – توجه پایدار – حافظه فعال) در کودکان با اختلال رفتاری برونی‌سازی شده و کودکان عادی با در‌نظر‌گرفتن نقش جنسیت انجام شده است. روش: این پژوهش توصیفی از نوع علی- مقایسه‌ای بود. جامعه آماری مورد مطالعه تمامی دانش‌آموزان دوره ابتدایی (سنین 8 تا 12 سال) شهر تبریز در سال تحصیلی 97_ 98 بودند. از این جامعه تعداد 100 کودک مبتلا به اختلال رفتاری برونی‌سازی‌شده (50 دختر و 50 پسر) و 100 کودک عادی (50 دختر و 50 پسر) به روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چند مرحله‌ای با استفاده از پرسشنامه علایم مرضی کودکان CSI-4 فرم معلم انتخاب شدند. به‌‌منظور سنجش کارکرد‌های اجرایی از آزمون استروپ، آزمون سنجش عملکرد پیوسته و آزمون حافظه کاری وکسلر استفاده شد. یافته‌ها: نتایج تحلیل واریانس چند‌متغیره نشان داد کارکرد‌های اجرایی بین کودکان مبتلا به اختلال رفتاری برونی‌سازی‌شده وکودکان عادی متفاوت می‌باشد (43/ 62F=، 05/0>p). همچنین کارکرد‌های اجرایی بین دختران و پسران نیزمتفاوت است (66/4F =، 05/0>p). نتیجه‌گیری: یافته‌ها نشان داد که کارکرد‌های اجرایی در کودکان با اختلال رفتاری برونی‌سازی شده ضعیف‌تر از کودکان عادی است. در بازداری پاسخ و توجه پایدار بین گروه دختران و پسران تفاوت معناداری وجود نداشت، اما در زمینه حافظه فعال، دختران عملکرد بهتری نسبت به پسران داشتند. SP - 49 EP - 62 AU - Abdolrahimpour, Roghaye AU - bayrami, Mansor AU - Hashemi Nosratabad, Touraj AD - Tabriz university KW - Externalizing Disorder KW - Executive functions KW - Gender UR - http://joec.ir/article-1-1364-fa.html ER -