TY - JOUR JF - Research-Institute-for-Education JO - JOEC VL - 20 IS - 4 PY - 2021 Y1 - 2021/1/01 TI - Effectiveness of Parent-centered Intervention Based on Gottman’s Meta- Emotional Philosophy on Cognitive Emotion Regulation in Children with Externalizing Behavioral Problems TT - اثربخشی مداخله والد‌محور مبتنی بر فلسفه فرا‌هیجانی گاتمن بر تنظیم شناختی هیجان کودکان با مشکلات رفتاری برونی‌شده N2 - هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی مداخله والد محور مبتنی بر فلسفه فرا هیجانی گاتمن بر تنظیم شناختی هیجان کودکان با مشکلات رفتاری برونی‌شده انجام شد. روش: این پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی است و شیوه انجام آن نیمه تجربی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش شامل تمام کودکان 7-10 سال با مشکلات رفتاری برونی‌ شده شهر اصفهان بود. نمونه استفاده شده در این پژوهش شامل 30 دانش‌آموز با مشکلات رفتاری برونی‌شده بود که به صورت روش نمونه‌گیری چندمرحله‌ای خوشه‌ای تصادفی انتخاب شدند. شرکت کنندگان به دو گروه (آزمایش و کنترل) تقسیم شدند. والدین کودکان گروه آزمایش 6 جلسه در مداخله شرکت کردند. ابزار‌های این پژوهش شامل پرسشنامه مشکلات رفتاری آخنباخ و پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان بود. یافته‌ها: میانگین پس‌آزمون در دو گروه کنترل و آزمایش با یکدیگر تفاوت معنا‌داری داشت (05/0p<) که این امر نشان از تأثیر مثبت مداخله والد محور می ‌باشد. میزان این تأثیر در متغیر‌های تمرکز مجدد بر برنامه‌ریزی 56 درصد، ارزیابی مجدد مثبت 69 درصد، دیدگاه‌پذیری 69 درصد، ملامت خویش 18 درصد، پذیرش 54 درصد، نشخوارگری 54 درصد، تمرکز مجدد مثبت 56 درصد، فاجعه‌سازی 31 درصد و ملامت دیگران 25 درصد بود. نتیجه‌گیری: این مطالعه نقش و اهمیت دیدگاه فراهیجانی والدین را روشن ساخت و نشان داد که مداخله والدمحور مبتنی بر فلسفه فرا‌هیجانی باعث بهبود تنظیم شناختی هیجان کودکان با مشکلات رفتاری برونی‌شده می‌شود. استفاده از این بسته آموزشی به‌عنوان بخشی از برنامه آموزشی مهارت‌افزایی والدین، از پیشنهاد‌های کاربردی این پژوهش محسوب می‌شود. SP - 36 EP - 25 AD - KW - Parent_centered intervention KW - Meta-emotional philosophy KW - Cognitive emotion regulation KW - Externalizing behavioral problems UR - http://joec.ir/article-1-1308-fa.html ER -