TY - JOUR T1 - Meta-analysis of Technology-based Interventions for Improving Students' Reading Disorder TT - فراتحلیل تأثیر مداخله‌های فناوری محور بر کاهش اختلال خواندن دانش‌آموزان JF - Research-Institute-for-Education JO - Research-Institute-for-Education VL - 21 IS - 2 UR - http://joec.ir/article-1-1276-fa.html Y1 - 2021 SP - 5 EP - 20 KW - Dyslexia KW - Reading disorder KW - Meta-analysis KW - Technology-based interventions N2 - هدف: هدف پژوهش حاضر مرور سیستماتیک و فراتحلیل مداخله‌های فناوری‌محوری است که با هدف بهبود اختلال خواندن در میان دانش‌آموزان انجام شده است. روش: این مطالعه از نظر هدف یک مطالعۀ بنیادی و از لحاظ اجرا یک پژوهش مروری از نوع فراتحلیل است. جامعۀ آماری پژوهش حاضر را مقالات داوری‌شدۀ مجله‌های معتبر علمی در سه پایگاه دادۀ اریک، ساینس دایرکت و مگیران که در اردیبهشت ماه 1398 جستجو شدند، تشکیل داد. تعداد نمونه‌ها پس از اعمال ملاک‌های ورود و خروج به شش مقالۀ فارسی و هفت مقاله انگلیسی رسید. مطالعه در مراحل تهیۀ نقشه از مطالعه‌ها، ارزیابی انتقادی و فراتحلیل انجام شد. یافته‌ها: در نهایت 8 مطالعه با بالاترین امتیاز ارزیابی انتقادی به دست آمد. همچنین، سن بهینۀ مشارکت‌کنندگان، هفت سال به بالا، تعداد بهینۀ نمونه‌ها 15 نفر به بالا، نوع بهینۀ نرم‌افزار مداخله به شکل تکلیف‌محور و تمرینی، مجموع زمان بهینۀ مداخله 28 تا 56 ساعت و طول زمان اجرای بهینه حدود دو تا چهار ماه به دست آمد. نتیجه‌گیری: در زمینۀ انتخاب و تقسیم نمونه‌ها در گروه‌های مقایسه، تمرکز و ماهیت مداخله‌ها، مداخله‌گران و رعایت اخلاق پژوهشی نیز پیشنهادهایی ارائه شد. M3 ER -