@ARTICLE{Narimani, author = {Mohammadi, Roghayyeh and narimani, Mohammad and Abolghasemi, Abbas and Taklavi, Somayyeh and }, title = {Effectiveness and Comparison of Intervention with Applied Behavioral Analysis (ABA) and Neurofeedback on the Promotion of Cognitive, Social, and Daily Living Activities in Children with Autistic Spectrum Disorders}, volume = {20}, number = {3}, abstract ={هدف: مطالعه حاضر با هدف اثربخشی و مقایسه مداخله با روش تحلیل رفتار کاربردی و نوروفیدبک بر ارتقای مهارت‌های شناختی، اجتماعی و فعالیت‌های روزمره زندگی در کودکان مبتلابه اختلال اوتیسم بود. روش: روش پژوهش از نوع نیمه‌تجربی با طرح پیش‌آزمون– پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کودکان 7-12 ساله مرکز توان‌بخشی کودکان مبتلا‌به طیف اوتیسم با نیازهای ویژه شهر اردبیل در سال 97 بودند که 45 شرکت‌کننده به ‌صورت هدفمند انتخاب و به روش تصادفی ساده در دو گروه مداخله تحلیل رفتار کاربردی و نوروفیدبک و یک گروه کنترل 15 نفره تقسیم شدند. برای جمع‌آوری اطلاعات از پرسشنامه سنجش دامنه اوتیسم (1999)،‌ مقیاس تجدیدنظر‌ شده هوش وکسلر کودکان (1969)، پرسشنامه سنجش مهارت‌های اجتماعی استون و همکاران (2010) و مقیاس فعالیت‌های روزمره زندگی وایزمن (2013)استفاده شد. علاوه بر برنامه‌های آموزشی مرکز، مداخله‌های دو گروه به ‌صورت انفرادی به مدت 20 جلسه 45 دقیقه‌ای و 2 بار در هفته اجرا شد. گروه کنترل فقط برنامه معمول مرکز را دریافت کرد. داده‌ها با نرم‌افزار اس پی اس اس 21 و آزمون آماری اون، تحلیل کوواریانس چندمتغیری و آزمون توکی تجزیه ‌و تحلیل شدند. یافته‌ها: نتایج نشان داد که مداخله‌های ABA و نوروفیدبک بر ارتقای مهارت‌های شناختی، اجتماعی و فعالیت‌های روزمره زندگی در کودکان مبتلا‌به اختلال طیف اوتیسم تأثیر داشته‌اند و همچنین مداخله ABA نسبت به نوروفیدبک در همه این متغیرها بیشتر از نوروفیدبک بوده است. نتیجه‌گیری: این یافته‌ها تأییدی بر نقش مداخله‌های ABA و نوروفیدبک در درمان برخی مشکلات و مهارت‌های کودکان مبتلابه اختلال طیف اوتیسم بود. }, URL = {http://joec.ir/article-1-1191-fa.html}, eprint = {http://joec.ir/article-1-1191-fa.pdf}, journal = {Journal of Exceptional Children}, doi = {}, year = {2020} }