TY - JOUR JF - Research-Institute-for-Education JO - JOEC VL - 20 IS - 3 PY - 2020 Y1 - 2020/10/01 TI - The Technology-Based Instruction and its Impact on Academic Achievement Motivation, Learning, and Retention of Students with Intellectual Disability in English Language TT - تاثیر آموزش مبتنی بر فناوری بر انگیزش پیشرفت تحصیلی، یادگیری، و یادداری دانش آموزان کم توان ذهنی در درس زبان انگلیسی N2 - هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش مبتنی بر فناوری بر انگیزش پیشرفت تحصیلی، یادگیری و یادداری دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی در درس زبان انگلیسی است. روش: این پژوهش یک پژوهش کاربردی است که به روش آزمایشی با طرح نیمه‌آزمایشی پیش‌آزمون - پس‌آزمون با گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری این پژوهش تمام دانش‌آموزان دختر کم‌توان ذهنی استان کرمان مشغول به تحصیل در سال 97-1398 در پایه هفتم هستند. از میان آنها تعداد 28 دانش‌آموز با روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شده و به‌طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش طی یک ماه در کنار آموزش سنتی معلم، از آموزش برخط (با استفاده از امکانات تارنمای آموزشی کیا) و بی خط (نرم‌افزار چندرسانه‌ای محقق‌ساخته) نیز بهره‌مند شدند، اما گروه کنترل به شیوه سنتی آموزش دیدند. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه‌ انگیزش پیشرفت تحصیلی ولایتی (1395)، آزمون محقق‌ساخته یادگیری و آزمون‌محقق‌ساخته یادداری است که برای هر دو گروه یک‌بار قبل از شروع کار و یک‌بار پس از پایان کار انجام شد. برای تحلیل داده‌های گردآوری‌شده، از آزمون تحلیل واریانس چند متغیره (MANCOVA) و تحلیل کواریانس استفاده شد. یافته‌ها: یافته‌ها نشان می‌دهند گروه کنترل و آزمایش در پس‌آزمون انگیزش پیشرفت تحصیلی، یادگیری و یادداری با هم تفاوت معنا‌داری داشته‌اند و این تفاوت در یادداری بیشتر از انگیزش پیشرفت تحصیلی و یادگیری بوده است، به عبارتی تأثیر آموزش از راه برنامه آموزشی مبتنی بر فناوری بر یادداری دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی بیشتر از یادگیری و انگیزش پیشرفت تحصیلی آنها بوده است. نتیجه‌گیری: نتایج تحلیل‌های آماری نشان دادند آموزش مبتنی بر فناوری به‌طور معناداری موجب افزایش انگیزش پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان گروه آزمایش، بهبود و رشد یادگیری و تداوم یادداری آنها در درس زبان انگلیسی شده است. SP - 20 EP - 5 AU - Zaraii Zavaraki, Esmaeel AU - Delavaryan, Farahnaz AU - Sharifi Daramadi, Parviz AU - Noroozi, Daryoosh AU - Delavar, Ali AD - Education Office KW - Technology KW - Academic achievement motivation KW - Learning KW - Retention KW - English language KW - Mentally retarded UR - http://joec.ir/article-1-1171-fa.html ER -