TY - JOUR T1 - Cognitive Emotion Regulation and Behavioral Problems in 7-12 Years Old Children with Specific Learning (Disorders Reading, Writing and Mathematics Deficits) TT - تنظیم شناختی هیجان و مشکلات رفتاری در کودکان 7 تا 12 سال با نارسایی ویژه در یادگیری ریاضی، خواندن و نوشتن JF - Research-Institute-for-Education JO - Research-Institute-for-Education VL - 20 IS - 1 UR - http://joec.ir/article-1-1113-fa.html Y1 - 2020 SP - 87 EP - 98 KW - specific learning disorders KW - cognitive emotion regulation KW - children KW - behavioral problems N2 - هدف: هدف مطالعه‌ حاضر، بررسی تنظیم شناختی هیجان و مشکلات رفتاری در کودکان دچار نارسایی ویژه یادگیری (ریاضی، خواندن و نوشتن) است. روش: در پژوهش حاضر که از نوع علی مقایسه‌ای بود، از میان جامعه آماری دانش‌آموزان پسر مقطع ابتدایی (۷ - ۱۲ سال) از سال ۱۳۹۵ - ۱۳۹۷ شهر همدان و اراک، ۱۲۰ کودک (۳۰ نفر دچار نارسایی ویژه در یادگیری ریاضی، ۳۰ نفر دچار نارسایی ویژه در یادگیری خواندن، ۳۰ نفر دچار نارسایی ویژه در یادگیری نوشتن و ۳۰ نفر کودک بدون نارسایی ویژه در یادگیری) به روش نمونه‌گیری هدفمند و لحاظ کردن ملاک‌های ورود و خروج به پژوهش انتخاب شدند. از ابزارهای فهرست اختلال‌های خواندن، آزمون ریاضی ایران کی مت، آزمون اختلال نوشتن فلاح چای، پرسشنامه مشکلات رفتاری کانرز و پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان نسخه کودکان برای ارزیابی آزمودنی‌ها استفاده شد. یافته‌ها: نتایج نشان می‌دهد که هر سه گروه با اختلال‌های یادگیری در مقایسه نسبت به گروه بهنجار با تفاوت معناداری از میزان کمتر راهبردهای مثبت تنظیم هیجان و میزان بیشتر راهبرهای منفی تنظیم هیجان و مشکلات رفتاری برخوردارند، همچنین نتایج نشان می‌دهد که اختلال خواندن در مقایسه با دو گروه اختلال‌های ریاضی و نوشتن از میزان بیشتر راهبردهای منفی تنظیم هیجان و مشکلات رفتاری همراه است. نتیجه‌گیری: یافته‌های این مطالعه شواهدی بر مشکلات تنظیم هیجانی و رفتاری دانش‌آموزان دچار نارسایی‌های ویژه در یادگیری فراهم می‌کند. بنابراین لازم است مداخله‌ها و آموزش‌های روان‌شناختی در جهت بهبود، اصلاح مشکلات رفتاری و تنظیم هیجان این کودکان لحاظ شود. M3 ER -