TY - JOUR T1 - The Relationship between Mean Length of utterance (MLU), Lexical Richness and Syntactical and Lexical Metalinguistic Awareness in Bilingual (Turkish-Persian) Normal Children and Children With Hearing Impairment TT - مقایسۀ میانگین طول گفته، غنای واژگانی و آگاهی‌های فرازبانی نحوی و واژگانی درکودکان دوزبانۀ طبیعی و کم‌شنوا (آذری-فارسی) JF - Research-Institute-for-Education JO - Research-Institute-for-Education VL - 19 IS - 4 UR - http://joec.ir/article-1-1077-fa.html Y1 - 2020 SP - 118 EP - 105 KW - Language development KW - mean length of utterance KW - lexical awareness KW - syntactic awareness KW - hearing loss KW - bilingualism N2 - هدف: با توجه به تأثیر کم‌شنوایی بر رشد زبان و مهارت‌های فرازبانی و متفاوت بودن مهارت زبانی و فرازبانی در کودکان دوزبانه، بررسی این مهارت‌ها در کودکان دوزبانۀ دارای نارسایی و مقایسۀ آنها با کودکان دوزبانۀ طبیعی می‌تواند به شناخت بیشتر ما از رشد زبان در این کودکان و عوامل دخیل در آن منجر شود. هدف پژوهش حاضر بررسی و مقایسۀ مهارت‌های زبانی و فرازبانی کودکان پیش‌دبستانی دوزبانۀ (آذری-فارسی) کم‌شنوای دارای کاشتینۀ حلزونی با کودکان دوزبانۀ (آذری-فارسی) همتای سنی طبیعی است. روش: برای انجام این پژوهش 6 کودک دوزبانۀ پیش‌دبستانی دارای کاشتینه حلزونی از بین مدارس استثنایی شهر زنجان در سال تحصیلی 98-97 به صورت آمارگیری سرشماری و 6 کودک همتای سنی طبیعی از مدارس شهر زنجان به صورت تصادفی انتخاب و در آزمون‌های مهارت‌های زبانی و فرازبانی (میانگین طول گفته، غنای واژگانی و آگاهی واژگانی و آگاهی نحوی) با هم مقایسه شده‌اند. برای بررسی رشد شاخص‌های زبانی از نمونۀ گفتار پیوسته و برای بررسی مهارت‌های فرازبانی از آزمون‌های آگاهی واژگانی (شامل بررسی محتوایی و ساختاری تعریف واژه) و آگاهی نحوی استفاده شده است.یافته‌ها: بررسی و تحلیل داده‌ها نشان می‌دهد که در زبان آذری رشد مهارت‌های زبانی و فرازبانی کودکان پیش‌دبستانی دوزبانۀ آذری-فارسی کم‌شنوا دچار تأخیر است (05/0>P). اما در زبان فارسی از شاخص‌های رشد زبانی فقط میانگین طول گفته (میانگین تعداد تکواژ در گفته) تأخیر دارد (05/0>P) و در هیچ کدام از جنبه‌های محتوایی و ساختاری مهارت تعریف واژگانی کودکان کم‌شنوا تفاوت معناداری مشاهده نشده است (05/0<P). نتیجه‌گیری: پایین بودن سطح توانایی فرازبانی آزمودنی‌ها در آزمون‌های فرازبانی زبان آذری را می‌توان ناشی از آموزش رسمی زبان فارسی در مدارس دانست. همچنین ضریب همبستگی اسپیرمن مشخص کرد که میان شاخص‌های رشد زبانی و آگاهی واژگانی کودکان دوزبانۀ آذری-فارسی کم‌شنوا و کودکان همتای طبیعی هم در زبان فارسی و هم آذری همبستگی مثبت و معنادار وجود دارد. M3 ER -