%0 Journal Article %A tarazi, zahra %A Khademi Ashkezari, Molok %A Akhavan Tafti, Mahnaz %T Reducing The Academic Burnout of Students with Learning Disabilities Through Attributional Retraining, Emotional Regulation, and Social Cognitive Problem Solving %J Journal of Exceptional Children %V 20 %N 3 %U http://joec.ir/article-1-1010-fa.html %R %D 2020 %K Learning disability, Attributional retraining, Emotion regulation, Cognitive-social problem solving, Academic burnout, %X هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی مداخله بازآموزی اسنادی، تنظیم هیجانی و حل ‌مسئله شناختی- اجتماعی بر کاهش فرسودگی تحصیلی دانش‌آموزان با ناتوانی یادگیری ابتدایی شهر تهران انجام شد. روش: این مطالعه از نوع نیمه‌آزمایشی همراه با مراحل پیش‌آزمون، پس‌آزمون و دوره پیگیری بود. 40 دانش‌آموز با ناتوانی یادگیری 8 تا 12 ساله به روش تصادفی ساده انتخاب شدند و به صورت تصادفی در سه گروه آزمایش و یک گروه گواه قرار گرفتند. آموزش‌های بازآموزی اسنادی، تنظیم هیجانی و حل ‌مسئله شناختی- اجتماعی در 8 جلسه یک ساعته، به سه گروه آزمایش ارائه شد. از پرسش‌نامه‌ فرسودگی تحصیلی برسو و همکاران (1997) در مراحل پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری استفاده شد. داده‌ها با استفاده از روش اندازه‌گیری مکرر تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌ها: آموزش‌های بازآموزی اسنادی، تنظیم هیجانی و حل ‌مسئله شناختی- اجتماعی باعث کاهش معنا‌دار فرسودگی تحصیلی شد. با این تفاوت که برنامه آموزشی بازآموزی اسنادی در کاهش فرسودگی تحصیلی موفق‌تر از برنامه‌های آموزشی تنظیم هیجانی و حل ‌مسئله شناختی- اجتماعی بود. نتیجه‌گیری: برنامه‌های آموزشی که از رویکرد شناختی اجتماعی بندورا برای طراحی بسته‌های آموزشی بهره می‌گیرند، تأثیرات معنی‌دار بیشتری دارند. بنابراین، استفاده از نتایج پژوهش در طراحی برنامه‌های آموزشی پیشگیرانه و بهبود دستاوردهای آموزشی مؤثر است. %> http://joec.ir/article-1-1010-fa.pdf %P 132-113 %& 132 %! %9 Research %L A-10-1101-1 %+ Alzahra University %G eng %@ 1682-6612 %[ 2020