|
|
فصلنامه کودکان استثنایی- آماده انتشار برای شمارههای آتی
|
مقاله
|
|
حذف تصاویر و رنگها | تاریخ ارسال: 1400/6/17 | |
فایل کلی مقاله
بررسی تاثیر روشهای آموزش انفرادی بر عزت نفس، انگیزش تحصیلی و عملکرد خواندن دانشآموزان نارساخوان مقطع ابتدایی
محسن ایزان و افسانه احمدی علی آبادی
چکیده
هدف: این پژوهش با هدف بررسی تاثیر روشهای آموزش انفرادی (یادگیری در حد تسلط و آموزش خصوصی) بر عزت نفس، انگیزشتحصیلی و عملکرد خواندن دانشآموزان نارساخوان مقطع ابتدایی انجام گرفت. روش: روشپژوهش، شبهتجربی و از نوع طرح پیشآزمون-پس آزمون با دو گروه آزمایش و گروهکنترل بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانشآموزان پایههای چهارم و پنجم ابتدایی دارای اختلال یادگیری ویژه از نوع خواندن تشکیل می دهند که به روش نمونهگیری هدفمند، ۳۲ نفر انتخاب شدند و پس از تکمیل پرسشنامه عزت نفس کوپراسمیت (SEI)، مقیاس تجدیدنظر شدهی هوش وکسلر، آزمون خواندن و نارساخوانی نما و پرسشنامه انگیزش تحصیلی هرمنس، به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و گواه (۱۶ نفر برای هر گروه) قرار گرفتند. مداخله آموزشی در ۸ جلسه به مدت یکماه برای گروه آزمایش ارائه شد و گروه کنترل مداخلهای دریافت نکردند. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس و با نرمافزارSPSS نسخه ۲۶ تحلیل شد. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که دانشآموزانی که آموزشهای انفرادی را دریافت کرده بودند، در انگیزشتحصیلی، عزت نفس و عملکرد خواندن در مقایسه با گروهی که آموزش انفرادی را دریافت نکرده بودند، نمره بیشتری کسب کردهاند. نتیجهگیری: روشهای آموزش انفرادی بر انگیزشتحصیلی، عزت نفس و عملکرد خواندن دانشآموزان مبتلا به نارساخوانی تاثیر مثبت دارد. لذا، میتوان اذعان کرد که از روشهای آموزش انفرادی میتوان بهمنزله برنامه آموزشی اثربخش برای حل مسائل این دانشآموزان در مقطع ابتدایی بهره گرفت.
واژههای کلیدی: نارساخوانی، آموزش انفرادی، عزتنفس، انگیزشتحصیلی، مهارت خواندن
این مقاله برگرفته از کار تجربی نویسندگان مقاله می باشد.
مدیر مدرسه و Mohsenizan۶۸gmail.com
۲. آموزگار مقطع ابتدایی و دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه پیام نور مرکز ارومیه Afsaneh.ahmadi۶۸۷۲gmail.com
|
|
|
نشانی مطلب در وبگاه فصلنامه کودکان استثنایی:
http://joec.ir/find-1.218.37.fa.html
برگشت به اصل مطلب
|
| |