فصلنامه کودکان استثنایی- آماده‌ انتشار‌ برای‌ شماره‌های‌ آتی
مقاله

حذف تصاویر و رنگ‌ها  | تاریخ ارسال: 1400/6/17 | 
فایل کلی مقاله
بررسی تاثیر روش­های آموزش انفرادی بر عزت نفس، انگیزش تحصیلی و عملکرد خواندن دانش­آموزان نارساخوان مقطع ابتدایی

محسن ایزان و  افسانه احمدی علی آبادی
چکیده
هدف: این پژوهش با هدف بررسی تاثیر روش­های آموزش انفرادی (یادگیری در حد تسلط و آموزش خصوصی) بر عزت نفس، انگیزش­تحصیلی و عملکرد خواندن دانش­آموزان نارساخوان مقطع ابتدایی انجام ­گرفت. روش: روش­پژوهش، شبه­تجربی و از نوع طرح پیش‌آزمون-­­پس آزمون با دو گروه آزمایش و گروه­کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانش­آموزان پایه­های چهارم و پنجم ابتدایی دارای اختلال یادگیری ویژه از نوع خواندن تشکیل می دهند که به روش نمونه­گیری هدفمند، ۳۲ نفر انتخاب شدند و پس از تکمیل پرسشنامه عزت نفس کوپراسمیت (SEI)، مقیاس تجدیدنظر شده­ی هوش وکسلر، آزمون خواندن و نارساخوانی نما و پرسشنامه انگیزش تحصیلی هرمنس، به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و گواه (۱۶ نفر برای هر گروه) قرار گرفتند. مداخله آموزشی در ۸ جلسه به مدت یک­ماه برای گروه آزمایش ارائه شد و گروه کنترل مداخله­ای دریافت نکردند. داده­ها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس و با نرم­افزارSPSS  نسخه ۲۶ تحلیل شد. یافته­ها: نتایج پژوهش نشان داد که دانش­آموزانی که آموزش­های انفرادی را دریافت کرده بودند، در انگیزش­تحصیلی، عزت نفس و عملکرد خواندن در مقایسه با گروهی که آموزش انفرادی را دریافت نکرده بودند، نمره بیشتری کسب کرده­اند. نتیجه­گیری: روش­های آموزش انفرادی بر انگیزش­تحصیلی، عزت نفس و عملکرد خواندن دانش­آموزان مبتلا به نارساخوانی تاثیر مثبت دارد. لذا، می­توان اذعان کرد که از روش­های آموزش انفرادی می­توان به­منزله برنامه آموزشی اثربخش برای حل مسائل این دانش­آموزان در مقطع ابتدایی بهره گرفت.
واژه‌های کلیدی: نارساخوانی، آموزش انفرادی، عزت­نفس، انگیزش­تحصیلی، مهارت خواندن

 
 این مقاله برگرفته از کار تجربی نویسندگان مقاله می باشد.
۱.  مدیر مدرسه و دانش آموخته دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه کردستان  Mohsenizan۶۸gmail.com
۲. آموزگار مقطع ابتدایی و دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه پیام نور مرکز ارومیه  Afsaneh.ahmadi۶۸۷۲gmail.com
نشانی مطلب در وبگاه فصلنامه کودکان استثنایی:
http://joec.ir/find-1.218.37.fa.html
برگشت به اصل مطلب