فصلنامه کودکان استثنایی- آماده‌ انتشار‌ برای‌ شماره‌های‌ آتی
مقاله

حذف تصاویر و رنگ‌ها  | تاریخ ارسال: 1400/6/17 | 
فایل کلی  مقاله
مقایسه اثر اسنارک (تداعی عدد- مکان) در نوجوانان مبتلا به اختلال بیش‏فعالی، نقص توجه و نوجوانان عادی

 
دکتر سوسن علیزاده فرد،   پریسا اردبیلی،  دکتر احمد علیپور
 
چکیده:
هدف: این پژوهش با هدف مقایسه اثر اسنارک و بررسی بازنمایی عدد-مکان در نوجوانان ایرانی مبتلا به اختلال بیش‏فعالی، اختلال نقص توجه و نوجوانان بدون اختلال طراحی و انجام شد. روش: طرح پژوهش توصیفی، از نوع علی- مقایسه‏ای بود. جامعه آماری نوجوانان ۱۰ تا ۱۵ ساله شهر تهران؛ و گروه نمونه شامل ۳۰ فرد مبتلا به اختلال بیش‏فعالی، ۳۰ فرد مبتلا به اختلال نقص توجه، و۳۰ نوجوان بدون اختلال بودند که با روش نمونه‏گیری به صورت در دسترس و هدفمند انتخاب شدند. همه این افراد تکلیف بزرگی اعداد (جورجز، ۲۰۱۷) را اجرا نموده و به آن پاسخ دادند. یافته‏ها: نتایج نشان داد که اثر اسنارک در نوجوانان عادی، و مبتلا به اختلال بیش‏فعالی، و نقص توجه وجود دارد، به‏صورتی که بیشترین مقدار اسنارک در افراد مبتلا به بیش‏فعالی و کمترین مقدار مربوط به افراد عادی است. این اثر به شکل بازنمایی اعداد کوچک در سمت راست، و بازنمایی اعداد بزرگ در سمت چپ دیده می‏شود. همچنین گروه سالم بیشترین پاسخ‏های صحیح و گروه دارای نقص توجه، کمترین تعداد پاسخ‏های صحیح را داده‏اند؛ و زمان واکنش گروه نقص توجه بیشترین، و زمان واکنش گروه بیش‏فعال کمترین مقدار بوده است. نتیجه‏گیری: این نتایج اولاً مشخص می‏کند که اثر اسنارک معکوس در فارسی زبانان ایرانی وجود دارد، و همچنین نشان دهنده بزرگتر بودن اثر اسنارک در افراد مبتلا به اختلال بیش فعالی-نقص توجه است.   
واژه‏های کلیدی: اسنارک، تداعی عدد- مکان، بیش فعالی، نقص توجه.
نشانی مطلب در وبگاه فصلنامه کودکان استثنایی:
http://joec.ir/find-1.218.27.fa.html
برگشت به اصل مطلب