|
|
فصلنامه کودکان استثنایی- آماده انتشار برای شمارههای آتی
|
مقاله
|
|
حذف تصاویر و رنگها | تاریخ ارسال: 1400/6/17 | |
فایل کلی مقاله
مقایسه اثر اسنارک (تداعی عدد- مکان) در نوجوانان مبتلا به اختلال بیشفعالی، نقص توجه و نوجوانان عادی
دکتر سوسن علیزاده فرد، پریسا اردبیلی، دکتر احمد علیپور
چکیده:
هدف: این پژوهش با هدف مقایسه اثر اسنارک و بررسی بازنمایی عدد-مکان در نوجوانان ایرانی مبتلا به اختلال بیشفعالی، اختلال نقص توجه و نوجوانان بدون اختلال طراحی و انجام شد. روش: طرح پژوهش توصیفی، از نوع علی- مقایسهای بود. جامعه آماری نوجوانان ۱۰ تا ۱۵ ساله شهر تهران؛ و گروه نمونه شامل ۳۰ فرد مبتلا به اختلال بیشفعالی، ۳۰ فرد مبتلا به اختلال نقص توجه، و۳۰ نوجوان بدون اختلال بودند که با روش نمونهگیری به صورت در دسترس و هدفمند انتخاب شدند. همه این افراد تکلیف بزرگی اعداد (جورجز، ۲۰۱۷) را اجرا نموده و به آن پاسخ دادند. یافتهها: نتایج نشان داد که اثر اسنارک در نوجوانان عادی، و مبتلا به اختلال بیشفعالی، و نقص توجه وجود دارد، بهصورتی که بیشترین مقدار اسنارک در افراد مبتلا به بیشفعالی و کمترین مقدار مربوط به افراد عادی است. این اثر به شکل بازنمایی اعداد کوچک در سمت راست، و بازنمایی اعداد بزرگ در سمت چپ دیده میشود. همچنین گروه سالم بیشترین پاسخهای صحیح و گروه دارای نقص توجه، کمترین تعداد پاسخهای صحیح را دادهاند؛ و زمان واکنش گروه نقص توجه بیشترین، و زمان واکنش گروه بیشفعال کمترین مقدار بوده است. نتیجهگیری: این نتایج اولاً مشخص میکند که اثر اسنارک معکوس در فارسی زبانان ایرانی وجود دارد، و همچنین نشان دهنده بزرگتر بودن اثر اسنارک در افراد مبتلا به اختلال بیش فعالی-نقص توجه است.
واژههای کلیدی: اسنارک، تداعی عدد- مکان، بیش فعالی، نقص توجه. |
|
|
نشانی مطلب در وبگاه فصلنامه کودکان استثنایی:
http://joec.ir/find-1.218.27.fa.html
برگشت به اصل مطلب
|
| |