فصلنامه کودکان استثنایی- آماده‌ انتشار‌ برای‌ شماره‌های‌ آتی
مقاله

حذف تصاویر و رنگ‌ها  | تاریخ ارسال: 1400/6/17 | 
فایل کلی مقاله
طراحی، تدوین و روایی­یابی برنامه مداخله مبتنی بر کارکردهای اجرایی و بررسی اثربخشی آن بر تعامل اجتماعی کودکان طیف اوتیسم با عملکرد بالا
فرهاد غدیری صورمان آبادی۱، اسماعیل سلیمانی۲
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف طراحی، تدوین و روایی­یابی برنامه مداخله مبتنی بر کارکردهای اجرایی و بررسی اثربخشی آن بر تعامل اجتماعی کودکان طیف اوتیسم با عملکرد بالا انجام شد. روش: روش پژوهش، نیمه­آزمایشی با پیش­آزمون پس ­آزمون همراه با گروه کنترل است. جامعه آماری پژوهش حاضر کودکان دارای اختلال اوتیسم ۶ تا ۱۲ ساله شهر ارومیه (۲۷۴ نفر)­ در سال تحصیلی ۹۹-۹۸ از مدرسه ویژه اختلال اوتیسم بودند، از بین کل جامعه هدف به روش نمونه­گیری در دسترس تعداد ۴۰ نفر اوتیسم با عملکرد بالا با استفاده از مقیاس تشخیص اوتیسم گیلیام (گیلیام،۱۹۹۵) انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش­(۲۰) و کنترل­(۲۰) قرار گرفتند، پس از اجرای پیش­آزمون، گروه آزمایش تحت آموزش برنامه کارکردهای اجرایی قرار گرفت، این برنامه توسط پژوهشگران طراحی شد که شامل ۲۴ جلسه بود که در آن ۴ مهارت(حافظه کاری،­ بازداری،­ انعطاف­پذیری و توجه) آموزش داده می شد، در این مرحله کودکان گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکردند و دوباره پس­آزمون اجرا شد و داده­­های به­دست آمده از پیش­آزمون و پس­آزمون با استفاده از روش تحلیل کواریانس مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته ­ها:­ نتایج نشان داد که در مرحله پس­آزمون بین میانگین تعامل اجتماعی دو گروه آزمایش و کنترل در سطح (P<۰۱) تفاوت معناداری وجود دارد. بدین معنی که برنامه مداخله­ای باعث افزایش نمرات تعامل اجتماعی کودکان اوتیسم نسبت به مرحله پیش­آزمون گردیده است. ­نتیجه ­گیری:­ یافته­های این پژوهش نشان داد که برنامه مداخله مبتنی بر کارکردهای اجرایی علاوه بر داشتن روایی محتوایی مناسب، بر تعامل اجتماعی کودکان طیف اوتیسم با عملکرد بالا اثربخش بوده است؛ با توجه به اثربخشی برنامه مداخله مبتنی بر کارکردهای اجرایی پیشنهاد می­شود که این برنامه جهت ارتقاء مهارت­های اجتماعی کودکان اوتیسم در مراکز آموزشی و توانبخشی مورداستفاده قرار گیرد.
کلیدواژه: کارکردهای اجرایی، تعامل اجتماعی، اوتیسم
 
مقاله حاضر برگرفته از رساله دکتری رشته روانشناسی دانشگاه ارومیه است

۱.دانشجوی دکتری روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
۲.دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران. نویسنده مسئول.
نشانی مطلب در وبگاه فصلنامه کودکان استثنایی:
http://joec.ir/find-1.218.34.fa.html
برگشت به اصل مطلب